آموزش گوگل وبمستر تولز

آموزش گوگل وبمستر تولز

چقدر با گوگل وبمستر تولز (google webmaster tools) آشنایی دارید؟ بسیار مهم است که با تمام امکاناتی که موتور جستجوی گوگل به مدیران سایت ارائه کرده است آشنا باشیم. جزئیات بسیار مهمی در وبمستر تولز قرار دارد که می تواند کمک زیادی به ما در مسیر سئو و بهینه سازی سایت خودکند.

‫در اینجا میخواهیم به چگونگی استفاده ‫از مبانی گوگل وبمستر تولز برای درک اطلاعات در دست گوگل در مورد وب سایت و همچنین میخواهیم به گوگل اطلاعاتی در مورد چگونگی فهرست صفحات ارائه دهیم. اولین گام این است که به google.com/webmasters/tools  رفته  و اکانتی ثبت نام نمایید. این نیازمند یک اکانت گوگل است و اگر در حال حاضر از آن برخوردار نیستید میتوانید به  Google.com/accounts رفته و یکی بسازید. وقتی که وارد سایت شدید، باید دامینی ثبت نام نمایید. برای محافظت از اکانت و وب سایت، گوگل باید تایید کند که شما صاحب این دامین هستید و شما حق دیدن اطلاعات حیاتی سایت را دارید. روشهای تاییده ی متفاوتی وجود دارد که شما میتوانید انتخابشان کنید ولی پیش از ادامه ی کار باید این عمل را به درستی انجام دهید. شما یا وب مستر خود میتوانید فایل اچ تی ام ال خاصی را در سایت آپلود کنید، تگ متایی به سورس کد بیفزایید، یا تغییری در پرونده DNS ایجاد نمایید. یکی دیگر از گزینه های مفید استفاده از  گوگل آنالیتیکز میباشد که اگر گوگل آنالیتیکز را نصب کرده باشید و دسترسی مدیریت به اکانت د‫اشته باشید میتوانید از آن استفاده نمایید. وقتی که وب سایت را تایید کردید، لیستی از آن با پیامهای مهمش را در داشبرد اصلی مشاهده میکنید.

در اینجا ما میتوانیم چند موضوع در مورد لینکهای درونی غیر طبیعی را ببیینیم. با کلیک بر این وب سایت داشبرد و منویی از تمامی نواحی مختلف ابزارهای  وبمستر تولز باز میشود. در اینجا میتوانید اطلاعات سطح بالایی را در مورد Crawl Errors و Search Queries ببینید و همچنین شما میتوانید نمای سریعی از تعداد آدرسهای ثبت شده در نقشه های سایت و تعداد آدرسهای فهرست شده در گوگل داشته باشید. شما میتوانید به گزارشهای Crawl Error وارد شوید تا مشکل گوگل در هنگام جستجو و فهرست سایت را دریابید. Crawl Error میتواند  به ظاهر شدن سایت شما در نتایچ جستجو گوگل ضربه بزند بنابراین باید Crawl Error هایی که بر آدرسهای مختلف شما تاثیر گذاشته اند را شناسایی کنید و مراحل لازم برای حل آن را طی کنید. برای اینکار به پیاده سازی هدایت مجدد ۳۰۱ یا تصحیح برخی از وب سرورها نیاز دارید همچنین شما باید چند مرجع به صفحه را که دیگر بخشی از سا‫یت نیستند را حذف نمایید.

همچنین شما میتوانید بر گزارشهای Search Queries کلیک  کنید و به این صورت جزئیات جالبی در مورد نمایش طبیعی جستجو نمایش می یابد. شما میتوانید تعداد کلیکهایی که برای هر کلیدواژه دریافت کرده اید را ثبت کنید و همچنین میتوانید مکان نسبی سایتتان در رنکینگ برای کلیدواژه های مختلف در دوره ی زمانی را مشاهده کنید و اینکه میتوانید از فیلترهایی برای پیدا کردن کوئری های جستجوء مشخص، انواع مختلفی از جستجوها، کشورهای مختلف، یا کوئریهای ایجاد کننده ی حجم مشخصی از‫ ترافیک استفاده کنید. گزارشها و بخشهای مختلفی در ابزارهای گوگل وبمستر تولز وجود دارد  و من توصیه میکنم که بر آن ابزارها زمان بگذارید و از آنها استفاده کنید. بخش Configuration شامل تنطیمات کلی است، مثلا کشور مورد هدف شما، پارامترهای آدرس استفاده شده در صفحه و دلیل استفاده از آن و‫ افرادی که به اطلاعات  گوگل وبمستر تولز از دامین دسترسی داشته باشند که تمامی این موارد در ادامه این مقاله به صورت کامل توضیح داده خواهد شد. همانطور که مشاهده میکنید، قابلیتهای بسیار ‫دیگری در گوگل وبمستر تولز وجود دارد که باید به آن سری بزنید و بدانید که هر از گاهی نیز به این قابلیتها افزوده میشود. گوگل عملکرد خوبی در آگاهی رسانی در مورد چگونگی مشاهده کردن صفحاتتان دارد و شما میتوانید اطلاعاتی که از شما دارد را گسترش دهید. با استفاده مستمر از  گوگل وبمستر تولز میتوانید  ثمره ی آنرا ببینید.

خوب شروع می کنیم به توضیح گزینه های موجود در وبمستر تولز :
تب Search Appearance
۱-    Structured Data : در این صفحه شما اگر داده های ساختار یافته(کد های Rich Snippets) برای صفحات خود نوشته باشید می توانید مشاهده کنید و اگر مشکلی در آنها وجود داشت به صورت دقیق نمایش داده می شود تا بتوانید آنها را اصلاح کنید.
۲-    Data Highlighter : در این قسمت می توانید داده های ساختار یافته را به کمک وبمستر تولز برای سایت خود بنویسید.
۳-    Html Improvements : اگر شما در سایت خود مشکلات کپی صفحات داشته باشید، مثلا اگر متا تگ توضیحات و یا تگ عنوان دو صفحه مانند هم باشد، در این بخش می توانید به راحتی آنها را پیدا کرده و اصلاح کنید.
۴-    Sitelinks : اگر سایتی آمار بازدید بالایی داشته باشد، گوگل در زمان جستجوی آن تعدادی از منو های پر بازدید آن را در زیر نتیجه جستجو نمایش می دهد. شما اگر تصمیم دارید منویی که علاقه به نمایش آن ندارید در این بخش برای گوگل تعریف کنید تا دیگر آن را نمایش ندهد.
تب Search Traffic
۱-    Search Analytics : در این بخش که بخش بسیار مهمی می باشد شما می توانید آمار دقیق تعداد نمایش سایت، تعداد کلیک ها، تعداد درخواست های موجود در سایت و رتبه هر صفحه را مشاهده کنید.
۲-    Links To Your Site : تعداد لینک هایی که به سایت ارجاع داده شده اند را می توانید به همراه تعداد آنها و منبع آنها مشاهده کنید. در این بخش حتی تعداد لینک های ورودی به هر صفحه نمایش داده می شود.
۳-    Internal Links : شما با ورود به این قسمت می توانید ساختار لینک بیلدینگ داخلی در سایت خود را ارزیابی کنید.
۴-    اگر سایت شما به هر دلیلی اسپم شده باشد یا مشکلاتی از دید گوگل داشته باشد، در این قسمت نمایش داده می شود.
۵-    International Targeting : موقیت شناسی سایت شما جهت تجارت محلی در این بخش انجام می شود و اگر از کد های محل در سایت خود استفاده کرده باشید در این بخش نمایش داده می شود.
۶-    Mobile Usability : اگر قالب سایت شما از لحاط ریسپانسیو ایرادی داشته باشد، محل و نوع آن به صورت کامل به شما نمایش داده می شود.
تب Google Index
۱-    Index Status : در این قسمت شما وضعیت ایندکس شدن سایت خود را توسط گوگل به صورت روانه مشاهده می کنشد.
۲-    Content Keywords : در این قسمت کلمات کلیدی استفاده شده در سایت با الویت بیشترین به کمترین نمایش داده می شود. نکته مهم در این قسمت این می باشد که حروف اضافه مانند به,از و… به صورت اتوماتیک توسط گوگل در نظر گرفته نمی شود.
۳-    Blocked Resources : در این بخش منابعی که توسط شما به صورت دستی بلاک شده اند نمایش داده می شود.
۴-    Remove Urls : آدرس هایی که توسط شما در فایل روبوت برای حذف تعریف شده اند نمایش داده می شود.
تب Crawl
۱-    Crawl Error : خطاهایی که توسط خزنده های گوگل یافت می شود در این بخش نمایش داده می شود تا شما بتوانید آنها را اصلاح کنید.
۲-    Crawl Stats : وضعیت کرال شدن سایت در ۹۰ روز اخیر نمایش داده می شود.
۳-    Fetch As Google : یکی از مفیدترین ویژگی ها در وبمستر همین بخش می باشد. شما می توانید url های سایت ود را در این بخش وارد کنید تا خزنده ها در سریع ترین زمان ممکن آنها را ایندکس کنند.
۴-    Robots.txt tester : فایل روبوت خود را می توانید به صورت آنلاین در این قسمت تغییر دهید.
۵-    Sitemaps : در این بخش می توانید ساخت سایت مپ خود را نهایی کنید. به این صورت که پس از آپلود سایت مپ در روت سایت، جهت ثبت سایت مپ باید آنها را در این قسمت وارد کنید.
۶-    Url Parameters : اگر روبات های گوگل مشکلی در سایت شما پیدا کردند در این بخش به اطلاع شما می رسانند.

 

آموزش گوگل آنالیتیکز
الگوریتم پنگوئن
  • فست سئو ::

    نه فقط یه کم زمان می بره تا داده های جدید وارد بشن. در ضمن اگه سایت توسط htaccess عملیات ریدایرکت رو انجام بده باز هم در بینگ و گوگل مشکلی به وجود نمیاد

  • maryam ::

    سلام خسته نباشید من دامنه رو در bing بدون www ثبت کردم چون دامنه قدیمی بود خود به خود در گوگل هم ثبت شد بدون www حال میخوام سایت با www در گوگل ثبت کنم در وبمستر ایا مشکل پیش میاد چون من تو گوگل وب مستر هنوز سایت و معرفی نکردم

  • هیراد ::

    سلام

    ممنون از اطلاعات مفید شما، منظور شما از ایجاد اکانت وبمستر آیا ازجی میل میشه بجای ان اکانت استفاده کرد یا خیر باید حتما یک اکانت جدید باشه؟و ثبت دامین منظور شما ثبت دامین وبسایت خودمون هستش؟

  • فست سئو ::

    با سلام
    دقیقا باید از جی میل استفاده کنید و ثبت دامین یعنی اینکه دامین خودتون رو تو وبمستر ثبت کنید

  • وحید ::

    سلام
    من چند تا وبلاگ دارم با دامنه آی آر و همشون در قسمت Blocked Resources کلی لینک که متعلق به پست ها و موضوعات مطالب هست بلاک شدن و فقط یکی از وبلاگ ها ۲۷۰ مورد بلاک شده داره کلی از اونها رو فتچ کردم به نظرتون مشکل از کجاست؟ رو رزبلاگ هستن
    تشکر

  • فست سئو ::

    با سلام
    می تونه دلایل زیادی داشته باشه که برای حل آن باید سایت آنالیز بشه ولی احتمال اینکه این صفحات از طریق فایل روبوت هم بلاک شده باشن هست

  • نازنین محمدی ::

    سلام آقای مهندس عطازاده
    اگر یک سری صفحات وجود داشته باشه که مطالبش طی یکی دو روز هی بروز میشه حالا ممکنه این بروز شدن در بر گیرنده مطالب قبلی هم باشد یا کلا میتواند مطالب جدید شده باشند ولی لینک صفحه و مطالب مربوط به این صفحات تغییر نمیکننداین گونه صفحات شانس داشتن سئو بالا را دارند ؟ آیا این بروز رسانی های پی در پی (هر روز یکبار) که بعضا مطالب اینقدر جدید میشوند که با مطالب مثلا ۵ روز قبل کاملا از لحاظ نوشتاری فرق میکند اما موضوعش و متا دیتا ها یکی است آسیبی به سئو اون صفحه و یا کل سایت میزنند؟

  • فست سئو ::

    با سلام
    به یکی از بهترین استراتژی های سئو اشاره کردید. این روش فوق العاده می تونه تو سئو سایت شما تاثیر مثبت داشته باشه. برای مثال سایت های دانلود که ورژن جدید یه نرم افزار رو میزارن لینک صفحه رو دیگه تغییر نمیدن و فقط ویژگی های ورژن جدید رو اضافه می کنن و نتیجه خیلی خوبی هم می گیرن

  • نازنین محمدی ::

    تشکر از بابت جوابتان

    من فکر میکردم که وقتی گوگل یک صفحه را ایندکس میکند و مطالب اون صفحه را در دوره بعدی خزیدن مشاهده نکند و کلا مطالب جدید شده باشند تاثیر منفی شدیدی داشته باشد

    سایت های دانلود که فرمودید توضیحات شاید مثلا ۱۰۰۰ کلمه داشته باشند که در دوری بعدی بروز رسانی شاید ورژن و یا بعضی ویژگی ها در آن صفحه ویرایش میشوند

    در خصوص سایتی مثل stackoverflow.com نظرتان چیست؟
    شما هر سوالی بپرسید شاید بعد از چند دقیقه اون سوال که در صفحه اصلی سایت توسط خزنده ها ایندکس شده ، در گوگل قابل جستجو باشد (صفحه اصلی هم مثل سایت های دانلود دارای پیجینیشن نیست)

    ولی هیچ وقت تکست هایی که در صفحه اصلی توسط خزنده ها دیده میشود در جستجوی گوگل برای صفحه اصلی سایت ایندکس نمیشوند چون مطالب صفحه اصلی دایما در حال تغییر هستند و شاید گوگل احساس کند که صفحه ای که در محتواش حال تغییر است ارزش ایندکس بالا تر را ندارد

    یا مثلا بخش http://stackoverflow.com/questions که دارای پیجینیشن هست ولی باز به واسطه سوالات جدید مطالبش دایما در حال جدید شدن است در نتایج سرچ گوگل جایگاه بالایی ندارند و بیشترین ارزش ایندکس از این وب سایت را لینک صفحات سوال که دارای مطالب ثابت تری هستند دارند

  • فست سئو ::

    اینکه تمام مطالب کاملا پاک بشن خوب نیست ولی اگه مطالب بهتر قرار بگیرن خوبه. در باره پجینیشن هم باید بگم که ارزش و رقابتی بودن کلمات می تونه متفاوت باشه و بعضی وقت ها در صفحات این چنینی بالا نیان ولی بعضی از کلمات با همچین صفحاتی به راحتی می تونن رتبه بگیرن

  • شایان ::

    نظر شما در مورد الگوریتم جدید گوگل به نام عقاب چیست ؟! http://google.com/eagle

  • فست سئو ::

    بالاخره قراره اتفاق هایی بیافته که ارزش کار واقعی معلوم بشه. دو کلمه که باید در این مورد روش فکر کنیم اینه : ۱- متون سایت ۲- ساختار سایت

  • الهام نظری ::

    درود بر شما . در Site Errors چهار مورد خطا وجود دارد . یعنی ارور ۴۰۴ ملاحظه میشود . اون صفحات به کلی حذف شده اند . چگونه به گوگل وبمستر بگوییم که ان صفحات را نادیده بگیرد ؟

  • فست سئو ::

    با پاک کردن خطاها در وبمستر بعد از مدت زمان کوتاهی گوگل متوجه میشه که اون صفحه وجود نداره و دیگه این خطاهارو نشون نمیده ولی برای اینکه تا پاک شدن کامل خطاها از ایندکس گوگل خیالتون راحت باشه بهتره لینک ها رو در فایل روبوت سایت ببندید

  • مرتضی کاظمی ::

    این مطالب کمک زیادی به من کردند چون تا حالا با این ابزار آشنا نشده بودم

  • مجتبی ::

    سلام استاد عطازاده

    شما این تفکر رو قبول دارید که باید سعی کنیم کلمه ی کلیدی که مهمترین کلمه کلیدی سایت هست رو در تمامی پست های وبسایت تگ کنیم.
    نمونه شما که کلمات سئو, آموزش سئو رو تگ کردید.

  • فست سئو ::

    استفاده از تگ تو سئو خیلی مهمه ولی این که حتما کلمه کلیدی رو تگ کنیم نمی تونه صحیح باشه و تو موضوعات مختلف می تونه استراتژی تغییر کنه

  • علی ::

    سلام
    من در گوگل وب مستر آدرس سایتمو وارد کردم
    فایلی رو هم که دانلود کردم.روی هاست آپلود کردم. اما ظاهرا جهت تشخیص مالکیت مشکل داره این پیام” We weren’t able to verify your property:
    ” رو ارسال میکنه چطور میتونم این مشکل رو حل کنم.

  • فست سئو ::

    این فایل حتما باید تو روت سایت آپلود بشه. چک کنید احتمالا جایی که آپلود شده اشتباهه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 16 =