بهینه سازی سایت و سئو

بک لینک چیست

blank

علی عطازاده

09 آوریل، 2015

هر متن یا تصویری که با کلیک بر روی آن به صفحه دیگری منتقل شویم، لینک نامیده می شود. اگر سایت یا دامنه اینترنتی دیگری به یکی از صفحات شما لینک داده باشد اصطلاحا به آن بک لینک می گوییم.

لینک سازی یا بک لینک فرآیند دریافت لینک از سایر سایت های اینترنتی برای سایت خودمان است. منظور ما از لینک، متن یا تصاویری هستند که با کلیک بر روی آن ها کاربر به صفحه دیگری در اینترنت منتقل می شود. ربات های گوگل زمان بررسی یک صفحه، لینک های موجود در آن را نیز بررسی کرده  و به این صفحات لینک شده مراجعه می کنند.

معرفی انواع بک لینک

بک لینک انوع مختلفی دارد و به  لینک فالو و نوفالو و لینک داخلی و خارجی تقسیم می شود. بعد از این که متوجه شدیم بک لینک چیست به بررسی تاثیر آن ها بر سئو می پردازیم.

بررسی بک لینک های موجود در یک صفحه یکی از مسیرهای اصلی گوگل برای یافتن و ایندکس کردن صفحات جدید در اینترنت است. علاوه بر این تعداد و کیفیت بک لینک ها بر رتبه بندی نتایج گوگل تاثیر مستقیم دارد.  ربات گوگل صفحه را بررسی کرده و براساس لینک های موجود در آن اعتبار صفحات لینک شده را تشخیص می دهد. هرچقدر سایت های بیشتر و معتبرتری به صفحات شما لینک داده باشند، شانس شما برای کسب جایگاه در نتایج گوگل بیشتر خواهد شد.

تفاوت لینک سازی داخلی و خارجی

مبحث لینک سازی به دو بخش اصلی لینک سازی داخلی و خارجی تقسیم می شود که تفاوت های مهمی با هم دارند. لینک سازی داخلی یعنی ایجاد لینک خارجی میان صفحات یک سایت.

یعنی اگر صفحه ای از سایت شما به صفحه ای دیگر از سایت شما لینک داده باشد لینک داخلی ایجاد شده است ولی اگر لینک از سایت دیگری به یکی از صفحات سایت شما ایجاد شده باشد ، یک لینک خارجی یا بک لینک برای شما ایجاد شده است.

تفاوت لینک سازی داخلی و خارجی
تفاوت لینک سازی داخلی و خارجی

تفاوت بک لینک فالو و نوفالو

لینک ها را می توان از منظری دیگر نیز دسته بندی نمود. هر لینک به صورت پیش فرض Nofollow محسوب می شود مگر آن که در کد HTML آن از ویژگی Nofollow استفاده شده باشد. زمانی که ربات گوگل یک بک لینک نوفالو را مشاهده می کند، اعتباری به صفحه هدف منتقل نمی کند.

مفهوم پیج رنک

گوگل در سال ۱۹۹۰ مفهوم پیج رنک را معرفی کرد. در آن زمان تعداد بک لینک های یک وب سایت تاثیر بسیار زیادی بر رتبه بندی آن در نتایج گوگل داشت. متخصصین سئو و مدیران وب سایت ها از این نکته استفاده کردند و با تکنیک هایی مانندن تبادل لینک یا خرید لینک خارجی تلاش کردند تا جایگاه خود در نتایج جستجو را بهبود دهند.

با زیاد شدن معاملات لینک سازی، گوگل الگوریتم های خود را آپدیت کرد و الگوریتم پنگوئن را برای شناسایی و جریمه سایت هایی که از این روش های لینک سازی استفاده می کردند، معرفی کرد. همچنین در ادامه پیج رنک را به کلی حذف کرده و تلاش کرد تا وابستگی رتبه بندی نتایج به لینک سازی را تا حد امکان کاهش دهد.

بک لینک چه اهمیتی در سئو دارد؟

بک لینک‌ ها برای بالا بردن رتبه سایت در نتایج موتورهای جستجوگر ارزشمند هستند. زیرا آن‌ ها را می ‌­توان نماینده اعتماد دیگران نسبت به یک سایت نام برد. به طور کلی، این لینک‌ها در وب سایت شما، یک سیگنال برای موتورهای جستجو به حساب می ‌­آیند که دیگران صفحه ی شما را معتبر می دانند.

شما روزانه بسیاری از سایت‌ها را مشاهده می کنید که به یک صفحه لینک داده اند. بک‌لینک‌، مسیری است که گوگل از طریق آن صفحات جدید را پیدا کند. موتورهای جستجو با استفاده از backlink ‌می تواند صفحات دیگر موجود در وب را یافته و آن ها را نیز کرال می کند، یکی از روش های ایندکس صفحات در گوگل همین است.

علاوه بر این ایجاد لینک خارجی در سئو تاثیر مثبت و به سزایی دارد و معمولا باعث افزایش رتبه سایت خواهد شد.

اهمیت بک ‌لینک‌های مرتبط

بک لینک های مرتبط اعتبار سایت را افزایش می‌ دهند اما کیفیت بک لینک ها بسیار مهم‌ تر از تعدادشان است. هر چه   backlink  بدست آمده طبیعی تر باشد، گوگل اعتبار و ارزش بیشتری به آن می دهد.

ایجاد بک ‌لینک ‌های نامرتبط در هر جایی، هیچ منفعتی ندارد و ممکن است تاثیر معکوس داشته باشد و حتی در مواردی ممکن است سایت شما از سمت گوگل جریمه شود. به عنوان مثال وب سایت A را در نظر بگیرید که یک وب سایت کتاب ­فروشی است، سایت B در زمینه تبلیغات کتاب و مقالات است.

از وب سایت B لینکی به وب سایت A داده شده است و به نوعی یک لینک خارجی بسیار ارزشمند برای وب سایت کتابفروشی (وب سایت ( A به حساب می ‌آید.

اهمیت بک ‌لینک‌های مرتبط
اهمیت بک ‌لینک‌های مرتبط

روی بک ‌لینک‌های آینده دار سرمایه ‌گذاری و تمرکز کنید

همیشه بک ‌لینک ‌هایی که به صورت طبیعی یا از طریق روش‌های کلاه سفید دریافت شده‌ اند، مؤثرتر هستند. اگر به دنبال فعالیت بلند مدت و یک کسب و کار آتیه ‌دار هستید، باید روی آن هایی تمرکز کنید که حتی هوش مصنوعی هم هرگز نتواند هیچ نکته مشکوکی را در آن ‌ها پیدا کند. ضمناً توجه داشته باشید که گوگل به سمت آینده ‌ای حرکت می ‌کند که بدون لینک بودن به یکی از علامت‌ های اعتبار سایت تبدیل خواهد شد. البته بک لینک ‌ها همچنان جایگاه خود به عنوان یکی از عوامل مهم در رتبه ‌بندی سایت‌ ها را حفظ خواهند کرد. اما استفاده از روش‌های ترویج برند به‌ وسیله سئوی off-page یا خارجی (شبکه‌ های اجتماعی، نقد و نظرات آنلاین، خدمات مشتریان و موارد مشابه) به عنوان مکمل بک لینک می ‌تواند باعث پیشرفت هر چه بیشتر کسب و کار شما شود.

تاثیر بک لینک بر سئو چطور محاسبه می شود؟

برای تعیین ارزش و تاثیر یک بک لینک بر سئو سایت شما فاکتورهای متعددی سنجید می شود که مهم ترین آن ها عبارتند از:

اعتبار دامنه لینک دهنده

فاکتور های بسیاری برای تعیین اعتبار دامنه شما لحاظ می شود که برخی از آن ها عبارتند از عمر دامنه، نوع دامنه، تعداد لینک های دریافتی، تعداد لینک های خروجی، فعالیت در شبکه های اجتماعی و … . هر چقدر اعتبار دامنه ای که به شما لینک داده است بیشتر باشد، ارزش بک لینک و تاثیر آن بر جایگاه شما بیشتر خواهد بود.

ارتباط موضوعی سایت شما و صفحه ارجاع دهنده

یکی از مواردی که گوگل توجه ویژه ای به آن دارد و تلاش می کند تا در فاکتورهای رتبه بندی نتایج جستجو از آن استفاده کند، ارتباط موضوعی میان صفحات لینک شده است. به عنوان مثال اگر شما در زمینه تورهای مسافرتی فعالیت می کنید ولی بک لینک های شما همگی از سایت های دانلود هستند، ارزش و اعتبار زیادی برای شما ایجاد نمی کنند. ولی اگر این بک لینک ها از سایت هایی با موضوع سفر، گردشگری، خرید بلیت و … برای شما ایجاد شده باشد می تواند اثر گذاری بهتری در جایگاه شما داشته باشد.

انکر تکست انتخاب شده برای لینک

متن لینک شده به این معنی است که لینک بر روی چه عبارتی قرار داده شده است. بعنوان مثال در گذشته رایج بود که می گفتند “برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید” و لینک را بر روی کلمه اینجا قرار می دادند.

در عمل عبارت “اینجا” متن لینک شده یا همان Anchor Text محسوب می شود. زمانی که گوگل یک بک لینک به سایت شما را مشاهده می کند به انکر تکست توجه زیادی داشته و عملا ارزش و اعتبار منتقل شده به سایت شما در این عبارت خواهد بود.

اگر سایت شما با عبارت “کتاب” لینک شده باشد، جایگاه شما زمانی که یک کاربر در گوگل عبارت کتاب را جستجو می کند بهتر خواهد شد. ولی اگر این لینک با عبارت “موبایل” ایجاد شده باشد جایگاه شما در عبارت “موبایل” بهبود خواهد یافت.

محل قرارگیری لینک در صفحه

محل قرار گیری بک لینک در سایت اهمیت بسیاری دارد. ممکن است لینک شما در محتوای یک مقاله، در سایدبار و یا حتی فوتر قرار گرفته باشد. لینک هایی که در محتوای صفحه هستند ارزش بیشتری در مقایسه با لینک های موجود در سایدبار و فوتر خواهند داشت.

به طور معمول لینک هایی که در فوتر یا سایدبار قرار داده میشوند در همه صفحات آن سایت نمایش داده می شوند. به این لینک ها اصطلاحا Sitewide گفته میشود. قرار گیری بک لینک شما در همه صفحات یک سایت می تواند عاملی برای تشخیص خریداری آن لینک توسط ربات های گوگل باشد و ممکن است با تکرار زیاد این اتفاق الگوریتم پیگوئن سایت شما را جریمه کند.

تعداد لینک های خروجی صفحه ارجاع دهنده

هر دامنه ای که به شما لینک می دهد احتمالا به سایت های دیگری نیز لینک داده است. هرچقدر تعداد سایت هایی که در یک صفحه یا در کل یک دامنه لینک شده اند بیشتر باشد ،اعتباری که به هریک از آنها می رسد، کاهش خواهد یافت.

معمولا سایت هایی که در زمینه فروش رپورتاژ آگهی یا بک لینک فعالیت می کنند علاوه بر شما به سایت های بسیاری لینک داده اند و همین مسئله موجب کاهش ارزش و اعتبار این نوع لینک سازی میشود.

تاثیر بک لینک بر سئو
تاثیر بک لینک بر سئو

فالو یا نوفالو بودن لینک

طبق اعلام گوگل بک لینک نوفالو ارزش و اعتباری را به سایت ما منتقل نمیکند ولی ایجاد تعادل میان تعداد لینک های فالو و نوفالو یکی از معیارهای مهم الگوریتم پنگوئن برای تشخیص طبیعی بودن لینک سازی خارجی سایت است. در نتیجه حضور لینک های نوفالو میتواند احتمال جریمه شدن سایت را به شدت کاهش دهد.

چگونه بک لینک ایجاد کنیم ؟

به دست آوردن یا ایجاد بک لینک‌ها، بخشی از سئو خارجی است و فرآیند کسب این بک لینک‌ها به نام link building یا لینکسازی شناخته می شود. روش های ایجاد بک لینک برای سایت به شرح زیر است:

خرید بک لینک متنی یا بنر
خرید رپورتاژ آگهی در رسانه های مرتبط
فعالیت در شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک و توئیتر و …
ساخت پروفایل در سایت و فروم های معتبر
کامنت گذاری در سایت های مرتبط ( معمولا نوفالو هستند)
روش های نامناسب ایجاد بک لینک در سایت

بک لینکها باید طبیعی باشند به این معنی که نباید از راه‌های مصنوعی برای ایجاد آنها اقدام کرد. با توجه به اهمیت این نوع لینک‌ها، بسیاری از صاحبان وب سایت‌ها برای به دست آوردن بک لینک‌ها از شیوه‌های اشتباه استفاده می‌کنند. برخی از این اقدامات نامناسب برای این کار عبارتند از:

خرید بک لینک‌ به تعداد زیاد
خرید شبکه‌های تبادل بک لینک
فروش بک لینک‌ها
این روش های گفته شده توسط گوگل منع شده است.

یک مثال ساده برای نمایش ارزش بک لینک

یک وبلاگ نویس به نام علی، یک مقاله بسیار جالب درباره یک رویداد علمی را می‌نویسد. فاطمه، یکی دیگر از وبلاگ نویسانی است که با مقاله‌ی علی موافق نیست و برای مجله‌ی آنلاین دیگری مقاله می‌نویسد.

او مقاله‌اش را به مقاله‌ی علی پیوند می‌دهد به طوری که خوانندگان این دو مقاله می‌توانند هر دو دیدگاه را مطالعه و درک کنند. با این حساب وبلاگ علی یک بک لینک به دست می آورد. حال انکه ارزش این بک لینک به این بستگی دارد که فالو باشد و یا نوفالو!

از سوی دیگر مقاله فاطمه محبوب می‌شود و بسیاری، از وب سایت‌های خود را به این مقاله لینک می دهند. در این صورت، وب سایت فاطمه بک لینک‌های جدید زیادی را دریافت می کند.

حتی اگر علی تنها یک لینک برای مقاله خود داشته باشد، احتمال انتقال اعتبار مقاله فاطمه به مقاله علی زیاد است. یک صفحه وب که تعدادی بک لینک دارد، با ارزش‌تر از دیگر صفحات وب که هیچ بک لینکی ندارند، است.

ارزش بک لینک
ارزش بک لینک

حرف آخر

بک لینک یکی از شاخص‌های گوگل برای رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها در نتایج جستجو است؛ بنابراین اگر به دنبال رشد و پیشرفت کسب و کار خود هستید نمی‌توانید از جذب آن غافل شوید.

درعین‌حال، نکته‌ای که در مبحث بک لینک باید به آن توجه داشته باشید این است که اگرچه شاید توسل به برخی از روش‌های نه‌ چندان درست بتواند در کوتاه‌مدت موفقیت‌آمیز به نظر برسد.

اما هیچ‌گاه ماه برای هوش مصنوعی رو به رشد موتورهای جستجو پشت ابر نخواهد ماند. بنابراین برای موفقیت در فرآیند بک لینک سازی، به مطالب و نکاتی که در این مقاله برشمرده شد توجه کنید. به خاطر داشته باشید که همیشه کیفیت بر کمیت مقدم است.

اشتراک گذاری

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on print

10 دیدگاه دربارهٔ «بک لینک چیست»

  1. سلام.یه سوال داشتم.میخواستم بدونم برای رتبه گرفتن توی یک کلمه کلیدی و ساخت بک لینک برای category به اسم همون کلمه کلیدی و مطلب گذاشتن در اون میتونه بهتر باشه یا برای یک پیج؟ اصلا کار کردن روی category میتونه مفید باشه؟ من حدودا ۳ ماه دارم روی category کار میکنم اما الان به صفحه ۵ رسیدم.بنظرتون جای رشد داره؟

    1. بستگی به رقابت و وضعیت کلمه شما داره. بعضی وقتها می تونه جواب بده مثل سایت های خبری و دانلود که با دسته یا برچسب رنک میگیرن ولی همیشه این کار جواب نمیده. باید قبل از اینکار آنالیز کاملی روی کلمه خودتون بکنید

  2. سلام.میخواستم بدونم میزان TRUST FLOW که در majstic نشون داده میشه میزان کیفیت لینک ها رو نشون میده؟ آیا پایین بودنش خطرنک هستش و ممکنه باعث پنالتی سایت بشه؟بهترین راه برای متوجه شدن کیفیت لینک ها چیه؟ باتشکر

    1. باید بگم که اگه پایین باشه مشکلی پیش نمیاد مگر اینکه از سایت هایی باشه که تو بلک لیست گوگل هستن. بهترین راه برای فهمیدن کیفیت لینک ها اینه که تو سایت های معتبر که گوگل براش مهمه لینک بسازید مثل شبکه های اجتماعی ولی تو سایت های ایرانی موقعی این لینک خیلی ارزش داره که از سایت هایی با موضوع مشابه به شما لینک داده بشه

  3. بنظرم گوگل ارزش زیادی برای بک لینک های با کیفیت قائل میشه، چون فکر کنم مهمترین فاکتور هست که میتونه سایت های قابل اعتماد رو جدا کنه.
    به نظرتون به جز فاکتور بک لینک چیکار کنیم که بیشتر مورد اعتماد گوگل بشیم؟

    1. یکی از مهم ترین کارها تداوم و نضم توی فعالیت های وب سایت هستش. مثلا روی یک برنامه منظم مطالب توی وب سایت منتشر بشن و این کار طولانی مدت انجام بشه

  4. منظورتون از برنامه ی منظم انتشار پست این هست که مثلا هر 2 روز درمیون ساعت 12 ظهر پست منتشر بشه و این روند تا 2 سال ادامه پیدا کنه ؟

  5. سلام ممنونم از مطلب خوبتون. یه سوال داشتم وقتی ما تو دایرکتوری ها و سایت های خارجی بک لینک میسازیم عنوان یا همون کلمه کلیدی رو به صورت انگلیسی وارد کنیم بهتره یا فارسی؟

    1. با سلام
      ممنون از همراهی شما. باید بگم که سعی کنید توی سایت های خارجی برای سایت فارسی زبان بک لینک نسازید ولی ارزش بیشتر لینک شما به اینه که دقیقا کلمه کلیدی مدنظر شما لینک بشه نه ترجمه اون به زبان های دیگه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *