02146011014 پشتیبانی سریع
آموزش سئو

آموزش گوگل آنالیتیکس

10 بازدید
آموزش گوگل آنالیتیکس

آموزش گوگل آنالیتیکس : برای داشتن یک وبسایت حرفه ای و موفق باید از ابزارهای آنالیز دقیقی استفاده نمود. یکی از ابزارهای تحلیل گر ارائه شده توسط شرکت گوگل، ابزار گوگل آنالیتیکس  (Google Analytics)است. در رابطه با استفاده از گوگل آنالیتیکس باید گفت که، استفاده از این ابزار اصول خاصی دارد و امری بسیار آسان است.

بسیاری از افراد به دنبال آموزش برای نحوه ی استفاده از گوگل آنالیتیکس می باشند. در این مطلب با ما همراه باشید تا به معرفی گوگل آنالیتیکس بپردازیم و نحوه ی استفاده از آن را برای شما بیان کنیم.

آموزش گوگل آنالیتیکس

آموزش گوگل آنالیتیکس

ابزار گوگل آنالیتیکس چه کاربردهایی دارد؟

همان طور که در ابتدای مطلب به آن اشاره شد، ابزار گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) ابزاری است که توسط شرکت گوگل، برای تحلیل و آنالیز وب سایت ها به صورت کاملا رایگان طراحی شده است.

آموزش گوگل آنالیتیکس : استفاده از گوگل آنالیتیکس می ‌تواند اطلاعات زیادی را در زمینه ی ترافیک ورودی، بررسی رفتار کاربران در سایت، نرخ تبدیل و سایر اطلاعات مفید در جهت پیشرفت سایت، در اختیار مدیران وب ‌سایت‌ ها به صورت رایگان قرار دهد. این ابزار همچنین به شما این امکان را می ‌دهد که سایت، وبلاگ و شبکه ‌های اجتماعی خود را تحت کنترل قرار داده و به وسیله ی آن، اطلاعاتی از قبیل نحوه ‌ورود کاربر، رفتار کاربر، نرخ تبدیل، زمان ماندن در صفحات، نوع دستگاه و … را آنالیز کنید.

آموزش ثبت سایت در ابزار تحلیل گر  Google Analytics

1-    در رابطه با نصب و راه اندازی گوگل آنالیتیکس باید گفت که این امر به صورت کاملا رایگان و بسیار ساده انجام می گیرد. برای فعال سازی ابزار تحلیل گر گوگل آنالیتیکس بر روی سایت، ابتدا باید با اکانت جی میل خود وارد حساب گوگل شوید. پس از آن باید عبارت Google Analytics را در گوگل سرچ کنید و وارد گوگل آنالیتیکس شوید. پس از ورود به این صفحه بر روی دکمه Sign Up کلیک کنید.

Sign Up

Sign Up

2-    در مرحله ی بعد فرمی مشاهده خواهید کرد که در این فرم شما  باید اطلاعات وب سایت خود را وارد نمایید. در قسمت Account Name این فرم شما باید نامی برای اکانت گوگل آنالیتیکس خود تعیین نمایید. در قسمت Website Name نیز شما باید نام وب سایت و در قسمت بعدی آدرس دقیق وب سایتتان را وارد نمایید. پس از آن شما باید دسته بندی موضوعی وب سایت خود و محدوده ی زمانی خود را تعیین کنید.

Account Name

Account Name

3-    در این قسمت شما با چند گزینه مواجه خواهید شد که در آن ها باید آنالیتیکس پیش فرضی را انتخاب کنید. این ویژگی به شما کمک می کند که گوگل آنالیتیکس به داده های وب سایت شما دسترسی کامل داشته باشد و شما را در همه ی زمان ها پشتیبانی کند. به شما پیشنهاد می کنیم در این مرحله تمام گزینه ها را به صورت پیشفرض انتخاب کنید و پس از آن بر روی Get Tracking ID کلیک کنید.

Get Tracking ID

Get Tracking ID

4-    در این مرحله وارد صفحه ای جدید خواهید شد که در آن از شما خواسته می شود، قوانینی که گوگل آنالیتیکس تعیین کرده است را قبول کنید.

accept

accept

5-    پس از تایید قوانین حال شما وارد این صفحه خواهید شد:

مرحله 5

مرحله 5

6-    پس از ساخت اکانت گوگل آنالیتیکس، نوبت به آن می رسد که کدی که در پایین مشاهده می کنید، را در تگ Head سایت خود قرار دهید. فرقی نمی کند وب سایت شما دارای چه سیستم یا سایت سازی است.

گوگل آنالیتیکس

آشنایی با قسمت های مختلف ابزار تحلیل گر گوگل آنالیتیکس

1- ابعاد یا  Dimensions

این ویژگی بیانگر خصوصیات تحلیلی از سایت شامل نوع مرورگر، صفحۀ خروج کاربر، صفحات مورد بازدید و زمان حضور کاربر در وب‌ سایت و … در ابزار گوگل آنالیتیکس می باشد.

2- متریک‌ها  Metrics

متریک ‌ها یکی از خصوصیات دایمنشن ها هستند که می ‌توانند تعداد بازدید ها از یک صفحه یا میانگین زمانی که کاربران در وب‌ سایت گذرانده ‌اند را به وسیله ی آن ها در ابزار گوگل آنالیتیکس اندازه گیری کرد.

3- دوره‌ ها یا  Sessions

دوره ها نمایشگر زمانی هستند که مخاطبین در وب ‌سایت شما در حال گردش هستند. به وسیله ی این قسمت در ابزار گوگل آنالیتیکس می توان تمام اطلاعات در رابطه با تعاملات کاربر شامل تعداد صفحاتی بازدیدی، رویدادها، میزان خرید و … را  در طول  یک دوره نیم ساعته بررسی کرد.

4- قسمت کاربران یا  Users

قسمتی که شامل اطلاعات کاربران حاضر در سایت در یک دوره فعالیت هستند، می باشد.

5- بازدید کنندگان یا  Visitors

قسمت بازدیدکنندگان مربوط به بازدید کنندگانی است که بدون عضویت قبلی به وب‌ سایت شما وارد شده اند. به طور کلی قسمت بازدیدکنندگان  به دو دسته ی: بازدید کنندگان جدید (New Visitor) و بازدید کنندگان تکراری (Returning Visitors) تقسیم می‌شوند.

6- قسمت بازدید صفحات یا  Pageviews

این قسمت اشاره به تعداد کل دفعاتی که یک صفحه  از سایت شما بازدید شده است اشاره دارد.

7- قسمت صفحات/دوره‌ها Pages/Sessions

صفحات یا دوره‌ها قسمتی است که به میانگین تعداد صفحاتی که در یک دوره بازدید شده است مربوط می شود.

8- میانگین زمانِ دوره Avg. Session Duration

این قسمت به معنای میانگین زمانی است که دوره‌ های بازدید کاربران از صفحات، انجام گرفته شده باشد.

9- نرخ پرش یا  Bounce Rate

نرخ پرش به معنای درصد افراد و مخاطبینی است که تنها یک صفحه از وب‌ سایت شما را مشاهده کرده‌ اند. هر چقدر نرخ پرش ‌سایت شما کمتر باشد، یعنی سایت شما محبوبیت بیشتری در بین مخاطبین دارد.

10- دوره‌ های جدید یا  New Sessions

میانگینی از تعداد بازدید هایی است که برای نخستین بار توسط کاربران جدید انجام می شود.

آشنایی با قسمت های مختلف ابزار تحلیل گر گوگل آنالیتیکس

آشنایی با قسمت های مختلف ابزار تحلیل گر گوگل آنالیتیکس

11- اهداف یا  Goals

شما می ‌توانید به وسیله ی ابزار تحلیل گر گوگل آنالیتیکس اهداف و استراتژی ویژه ای را برای خود تعریف کنید. به کمک قسمت اهداف شما می توانید میزان موفقیت سایت خود را بررسی نمایید و اهداف مخاطبینتان را شناسایی و بر روی آن ها تمرکز کنید.

12- تبدیل ‌ها یا  Conversions

تبدیل ‌ها یکی از قسمت های ابزار گوگل آنالیتیکس است که مخاطب با عملی کردن اهداف شما، تبدیل به یک کاربر ثابت یا مشتری خواهد شد.

13- کمپین‌ ها Campaigns

به کمک قسمت کمپین‌ های ابزار گوگل آنالیتیکس می توان پارامترهای شخصی خود را برای هر صفحه‌ ای که علاقمند هستید، بیافزایید و به وسیله ی آن بتوانید، اطلاعات بیشتری را از مخاطبین خود کسب کنید.

14- جذب  Acquisition

منظور از جذب در ابزار گوگل آنالیتیکس، روشی است که کاربران خود را بدست آورده‌ اید. مثلاً ممکن است طریقۀ جذب یک کاربر، موتور جستجوی گوگل باشد.

15- رفتار یا  Behavior

اطلاعات رفتاری یکی از آپشن های ابزار گوگل آنالیتیکس است که به شما اجازه می ‌دهد که محتوای خود را مطابق نیاز کاربران خود تغییر دهید و آن را بهینه سازی کنید.

برچسب‌ها

مطالب مرتبط

دیدگاه کاربران

  • فرزان
    6 سال پیش

    سلام
    من زیاد اهل سئو نیستم، اگه بخواید یک جمله بهم بگید که برای سئو آویزه ی گوشم کنم و 80 درصد مطالب سئو تو اون یک جمله خلاصه شده باشه، اون جمله چیه ؟
    مرسی

    • فست سئو
      6 سال پیش

      همچین چیزی در مورد سئو وجود نداره ولی تجربه نشون داده بهترین کار تو سئو اینه که به هیچ وجه از روش های غیر قانونی استفاده نکنیم

  • فرزان
    6 سال پیش

    سلام
    من زیاد اهل سئو نیستم، اگه بخواید یک جمله بهم بگید که برای سئو آویزه ی گوشم کنم و 80 درصد مطالب سئو تو اون یک جمله خلاصه شده باشه، اون جمله چیه ؟
    مرسی

    • فست سئو
      6 سال پیش

      همچین چیزی در مورد سئو وجود نداره ولی تجربه نشون داده بهترین کار تو سئو اینه که به هیچ وجه از روش های غیر قانونی استفاده نکنیم

  • فرزان
    6 سال پیش

    ممنون از اینکه پاسخ دادید
    ولی خیلی کلی جواب دادید
    میشه 3-4 تا از مهمترین روش های غیرقانونی رو بگید ؟
    یکیشو خودم میگم، بک لینک نخریم:دی

    • فست سئو
      6 سال پیش

      توی مطلب سئو کلاه سیاه کامل توضیح دادیم. البته خیلی از این روش ها تو ایران انجام نمیشه

  • فرزان
    6 سال پیش

    ممنون از اینکه پاسخ دادید
    ولی خیلی کلی جواب دادید
    میشه 3-4 تا از مهمترین روش های غیرقانونی رو بگید ؟
    یکیشو خودم میگم، بک لینک نخریم:دی

    • فست سئو
      6 سال پیش

      توی مطلب سئو کلاه سیاه کامل توضیح دادیم. البته خیلی از این روش ها تو ایران انجام نمیشه

  • فردین
    5 سال پیش

    مطالبتون خیلی راهگشاس
    به خصوص برای تازه کار هایی مثل من
    ممنون

    • علی عطازاده
      5 سال پیش

      ممنون از نظر شما

  • فردین
    5 سال پیش

    مطالبتون خیلی راهگشاس
    به خصوص برای تازه کار هایی مثل من
    ممنون

    • علی عطازاده
      5 سال پیش

      ممنون از نظر شما

  • فهمیه مومنی
    1 سال پیش

    بسیار عالی
    ممنونم

  • محمود سبحانی
    1 سال پیش

    اطلاعات جمع اوری شده از کاربران تا چقدر وقت در دسترس است؟

    • علی عطازاده
      1 سال پیش

      مثل پاسخ قبلی : تا زمانی که این سرویس به سایت شما متصل باشه

  • نازیلا منشی زاده
    1 سال پیش

    اطلاعات کاربران تا چه زمانی در گوگل انالیتیس ذخیره میمونه؟

    • علی عطازاده
      1 سال پیش

      تا زمانی که این سرویس به سایت شما متصل باشه

  • شبنم راد
    1 سال پیش

    مدت زمان طولانیی وارد سایت گوگل آنالیتیکس نشدم، ( بعد از حدود 3 ماه) به صورت تصادفی به گوگل آنالیتیکس سر زدم، خیلی برام عجیب بود که هیچ آماری از سایتم نبود.
    دلیل چی میتونه باشه؟

    • علی عطازاده
      1 سال پیش

      دلایل زیادی می تونه داشته باشه. مثل پاک شدن فایل آنالیتیکز در روت سایت به هر دلیلی

  • محبی راد
    1 سال پیش

    من امروز به صورت اتفاقی سایت شما را دیدم آنقدر مقالات و موضوعات مفیدی در سایت هست که باید مدتها وقت بگذارم و آنها را بخوانم
    سپاس از شما و تبریک میگم بابت سایت خیلی عالی و مفیدتان

    • علی عطازاده
      1 سال پیش

      ممنون از همراهی شما

  • فاطمه سیاوش
    1 سال پیش

    سلام خسته نباشید
    اموزشها فوق العاده ان

  • لاله چاووشی
    1 سال پیش

    باسلام
    تلاش شما در تولید محتوا بسیار عالی و ستودنی است. مطمئنا این کار شما بازگشت بسیار خوبی خواهد داشت

    • علی عطازاده
      1 سال پیش

      ممنون از کامنت زیبای شما

  • samenehmohseni
    1 سال پیش

    سلام، خیلی ممنون از این اطلاعات با ارزشی که در اختیار مخاطبانتون قرار میدین، یه سوال داشتم، آیا گوگل آنالیتکس دیتاست ای در اختیار ما قرار میده که خودمون روی آنها تحلیل انجام بدیم؟

    • علی عطازاده
      1 سال پیش

      خواهش می کنم. بله تمامی اطلاعات داده شده صرفا برای تحلیل برای بهبود روند سئو سایت هستش

  • سیما ناظمی
    1 سال پیش

    سلام وقت به خیر
    در گوگل آنالیتیکس ثبت نام کردم بعد با کمک افزونه Simple Universal Google Analytics کد آنالیتیکس رو در افزونه جهت اتصال ثبت کردم اما بعد 24-48 ساعت ارور Property is not receiving hits.در پنل آنالتیکیس میاد و دیتا همچنان صفر هست و دیتایی در آنالیتیکس راجع به سایت بالا نمیاره

    • علی عطازاده
      1 سال پیش

      دلایل زیادی می تونه داشته باشه. اما سعی کنید برای اینکه مشکلی پیش نیاد حتما از افزونه MonsterInsights – Google Analytics Dashboard for WordPress (Website Stats Made Easy) استفاده کنید

  • sani
    1 سال پیش

    سلام، ای کاش از فیلم هم برای آموزش استفاده کنید.

    • علی عطازاده
      1 سال پیش

      حتما استفاده می کنیم

  • tara
    1 سال پیش

    برای بررسی هر سایتی باید از اول ثبت نام کنیم؟

    • علی عطازاده
      1 سال پیش

      بله

  • parto
    1 سال پیش

    اگر بخوایم goal تعریف کنیم، واحد پولی ریال نداره؟

    • علی عطازاده
      1 سال پیش

      نه متاسفانه

  • farid
    1 سال پیش

    ببخشید نحوه تعریف کمپین به چه صورت هست؟

  • مانلی
    1 سال پیش

    mamnon baraye matlab khubeton

  • شایلین
    1 سال پیش

    چه مطالب خوب و کاملی مرسی

  • سجاد
    1 سال پیش

    من خیلی سخت تونستم سایتم رو وارد گوگل آنالیتیک کنم

  • مانی
    1 سال پیش

    به شدت سایت خوبیه! خیلی کاربردیه

  • shayan
    1 سال پیش

    سلام ببخشید هزینه ای که برای ثبت نان سایت در گوگل آنالیتیک میگیرید چه قدر است؟

    • علی عطازاده
      1 سال پیش

      هزینه نداره خودتون به راحتی می تونید ثبت نام کنید

  • شاهین
    1 سال پیش

    چه مطالب خوبی متوجه سدم ممنون

  • الهه
    1 سال پیش

    کاش ویدئو آموزشی هم بذارید

    • علی عطازاده
      1 سال پیش

      توی برنامه های فست سئو هستش تا در همه صفحات ویدئو های آموزشی قرار بگیره

  • هوشنگ
    1 سال پیش

    به نظر من تو اینستا هم لایو بذارید

    • علی عطازاده
      1 سال پیش

      ممنون از پیشنهادتون. چشم حتما

  • معصومی راد
    1 سال پیش

    این مطالب برای سایت های فارسی زبان و خارجی یکی هست؟

    • علی عطازاده
      1 سال پیش

      بله تفاوتی نداره

  • سهیل
    1 سال پیش

    ممنون از سایت خوبتون و ادمین سایت که جواب کامنت هارو می دهد

    • علی عطازاده
      1 سال پیش

      ممنون از شما که مارو همراهی می کنید

  • نام شما *
    ایمیل شما *

     02146011014