بهینه سازی سایت و سئو

بهینه سازی تصاویر

blank

علی عطازاده

05 فوریه، 2015

بهینه سازی تصاویر سایت یعنی کیفیت و کمیت عکس‌ها را به حدی برسانیم که روی سرعت آپلود شدن سایت تاثیر منفی نگذارند و در ضمن، کاربران را به خواندن مطالب و گشتن در سایت تشویق کنند.

همانطور که می دانید در موتور جستجوی گوگل بخشی به نام image وجود دارد که از طریق آن کاربران می توانند عکس های مرتبط با اون کلمه سرچ شده را  ببینند، هر چقدر عکس ثبت شده در سایت استانداردهای لازم برای بهینه سازی تصاویر را رعایت کرده باشد، جایگاه بهتری را در نتایج گوگل خواهد داشت، البته این موضوع به موارد دیگه ای از سایت هم بستگی دارد، اما با رعایت استانداردهای بهینه سازی عکس برای وب سایت می توانیم رتبه های بهتری در نتایج داشته باشیم از این جهت در تولید محتوا باید به بهینه سازی تصاویر توجه ویژه ای داشت.

فواید بهینه سازی تصاویر

با افزایش رتبه های عکس های ثبت شده در وب سایت می توانیم نرخ کلیک سایت را نیز بالا ببریم، اما محتوای تصویر شما باید از لحاظ بصری هم برای کاربران و هم موتورهای جستجو بهینه شود.

سئوکاران آماتور و حرفه ای می دانند که بهینه سازی تصاویر برای سرعت سایت ارزش زیادی دارد، بدون بهینه سازی عکس های سایت ، بخش ارزشمندی را در سئو از دست می دهید.

بهینه سازی تصاویر فواید زیادی دارد، از جمله تجربه بهتر برای کاربر، افزایش سرعت سایت و فرصت بیشتر برای گرفتن رتبه.اهمیت سئو سایت روز به روز در حال افزایش است و از این رو ما هم مجبور هستیم تا از تمام بخش های سایت کمک بگیریم تا رتبه های بهتری را تجربه کنیم.

آیا بهینه سازی تصاویر در وردپرس با پلتفرم های دیگر متفاوت است؟

خیر، برای اینکه بخواهیم تصاویر و عکس های بهتری را در سایت خود داشته باشیم فرقی نمی کند که از چه پلتفرمی استفاده می کنیم، این دیدگاه غلطی است که بهینه سازی تصاویر در جوملا یا وردپرس و یا CMS های دیگر متفاوت است، همه این ها از یک قانون تبعیت می کنند و با رعایت استانداردها در هر کدام از آنها می توانید رتبه های بهتری را تجربه کنید.

بهینه سازی تصاویر در وردپرس
بهینه سازی تصاویر در وردپرس

مراحل بهینه سازی تصاویر سایت

ار آن جایی که بهینه سازی تصاویر سایت برای یک سئوکار سایت اهمیت ویژه ای دارد ما در اینجا مراحل این کار را معرفی می کنیم که در ادامه به بررسی هر کدام از آنها نیز می‌پردازیم:

تصویر مناسب انتخاب کنید
اگر امکان استفاده از تصاویر اختصاصی در مطالب خود را دارید درنگ نکنید. هر مقاله به تصاویری با موضوع مشابه خود نیاز دارد. اگر تنها برای سبز کردن چراغ افزونه‌ Yoast تن به افزودن تصویر می ‌دهید، بهتر است انرژی خود را هدر ندهید.

شاید گوگل از محتوای عکس شما باخبر نباشد، اما کاربران به‌ خوبی ارتباط تصویر با متن را متوجه می‌شوند. تصویر مناسب، تصویری است که بازتاب محتوا و موضوع مقاله شما باشد یا به نوعی محتوای شما را تکمیل کند.

از سوی دیگر، ارتباط تصویر با کلمات و مطالبی که در اطرافش قرار دارد باعث بهبود رتبه آن در نتایج جستجوی تصاویر گوگل می‌شود؛ بنابراین انتخاب یک عکس مناسب اولین قدم در بهینه سازی تصاویر سایت است.

همچنین، استفاده از نمودار و اینفوگرافیک می‌ تواند به انتقال بهتر پیام به کاربران کمک کند. همین ارائه تجربه کاربری خوب، جزوی از بهینه سازی تصاویر سایت شماست و در نهایت به سئوی وب‌ سایتتان کمک می‌کند.

البته باید در استفاده بیش از حد انیمیشن‌ یا تصاویر متحرک با فرمت GIF که این روزها بسیار محبوب شده است، محتاط باشید. استفاده بیش از حد از این انیمیشن‌ها نه تنها از جذابیت مطالب شما می‌کاهد، بلکه باعث فرار کردن کاربران وب ‌سایت شما می‌شود. پس در انتخاب و استفاده از این نوع فرمت تصویری احتیاط کنید.

چگونه عکس مناسب پیدا کنیم؟
خب، اما چگونه یک عکس مناسب با مقاله خود پیدا کنیم؟ واقعیت این است که بیشتر سایت‌ها و شرکت‌های موجود وجود عکاس و گرافیست در بخش تولید محتوای خود را امری غیرضروری می‌دانند، البته ما امیدواریم که کسب‌و‌کارها به اهمیت وجود این افراد برای تولید محتوای حرفه‌ای پی ببرند.

هرچند باید گفت که مهم‌ترین دلیل شکل‌گیری چنین طرز فکری کم بودن بودجه بخش محتوای شرکت‌هاست که باعث شده این بخش توان کافی برای پرداخت دستمزد یک عکاس یا طراح را نداشته باشد.

چگونه عکس مناسب پیدا کنیم؟
چگونه عکس مناسب پیدا کنیم؟

از سوی دیگر، ممکن است به دلایل خاصی امکان عکس ‌برداری از برخی موضوعات وجود نداشته باشد. در این شرایط شما می‌توانید با جستجوی تصاویر در گوگل، تصاویر مرتبط با محتوای خود را پیدا کنید.

برخی از تصاویر موجود، به صورت رایگان در اختیار همه قرار گرفته شده‌اند. وب‌سایت‌هایی نظیر Flickr   یا freeimages  در این زمینه می ‌توانند به شما کمک کنند. در ایران نیز وب‌سایت‌هایی نظیر رنگی‌تر(rangitar.com) منابع خوبی برای خرید و سفارش عکس در زمینه‌های مختلف مانند آشپزی، گردشگری و مناسب‌های ملی مذهبی هستند. همچنین، سایت‌هایی مانند Freepik   وجود دارند که وکتورهای رایگانی را در اختیارتان قرار می‌دهند. مطمئناً با استفاده از این وب‌سایت‌ها می‌توانید تصاویری که با موضوع محتوای شما در ارتباطند را پیدا کنید.

برای تصاویر نام مناسب انتخاب کنید
می‌دانید که به کارگیری کلمات کلیدی در سئو نقش مهمی دارد این موضوع در مورد تصاویر هم صدق می‌کند. از اسم‌های کوتاه و مرتبط با عکس استفاده کنید. اسم عکس به گوگل کمک می‌کند بفهمد تصاویر درباره چه چیزی هستند. پس به خاطر داشته باشید که در هنگام نام‌گذاری عکس‌ها از کلمات کلیدی استفاده کنید.

از تگ متن جایگزین Alt استفاده کنید
تگ Alt ، به متنی جایگزین گفته می‌شود که در هنگام خطا در اجرای تصاویر به نمایش در می‌آید. حتی در صورت اجرای تصاویر نیز با عبور دادن نشانگر موس از روی تصاویر می‌توانید این عبارات جایگزین را مشاهده کنید.

افزون بر این، تگ‌های Alt در بهینه سازی تصاویر سایت و بهبود سئو نیز مؤثر هستند. در حقیقت استفاده از این تگ‌ها شاید بهترین راه برای نمایش تصاویر شما در میان نتایج جستجوی تصاویر گوگل است.

همچنین، در بهینه سازی تصاویر سایت باید برای هر یک از تصاویر یک تگ Alt به صورت مجزا بنویسید. به خاطر داشته باشید که:

تصاویر خود را در صورت امکان همانند نام عکس با زبان انگلیسی توصیف کنید
اگر تصویر مربوط به محصولی با مدل و شماره سریالی خاص است حتما از آنها در متن جایگزین استفاده کنید.
از تگ‌های Alt برای تصاویر تزئینی استفاده نکنید. موتورهای جستجو در صورت استفاده بیش از اندازه از این عبارات احتمالاً شما را جریمه می‌کنند.
موتور جستجوی گوگل هنوز قادر به تشخیص محتوای تصاویر نیست. به همین دلیل استفاده از تگ Alt و دیگر متن‌های جایگزین بهترین روش برای توصیف محتوای تصاویر برای موتور جستجوی گوگل است. همچنین، تگ‌های Alt می‌توانند به یافتن وب‌ سایت شما توسط کاربران کمک بسیاری کنند.

از تگ متن جایگزین Alt استفاده کنید
از تگ متن جایگزین Alt استفاده کنید

حجم تصاویر انتخابی را کاهش دهید
حجم تصاویر سایت ارتباط مستقیم با سرعت آپلود شدن یا بارگذاری دارند. هر چه حجم عکس‌ها بیشتر باشد به همان میزان سرعت بارگذاری سایت کمتر خواهد شد. در چنین شرایطی کاربران بی‌حوصله بدون معطلی از سایت خارج می‌شوند. فشرده نکردن تصاویر ضربه بزرگی به سایت شما می زند. طبق داده های ارائه شده ، تصاویر به طور متوسط 21 درصد از وزن کل وب سایت شما را تشکیل می دهند.

به همین دلیل است که به شدت توصیه می شود قبل از بارگذاری، تصاویر خود را فشرده کنید تا فضای کمتری از سایت شما را اشغال کنند و به سرعت صفحات شما کمک کنند. برای کم کردن حجم عکس‌ها می‌توانید از برنامه‌هایی مانند Photoshop ، Tinypng ،   Compress JPEGو … استفاده کنید

در سایت Tinypng  می توانید به راحتی عکس های مورد نظرتان را آپلود کنید و بلافاصله با حجم کمتر آنها را دانلود نمایید، در این سایت امکان تغییر سایز گروهی تصاویر وجود دارد و این باعث می شود تا زمان زیادی را برای اینکار صرف نکنید و این یک مزیت است.اما مزیت اصلی این سایت در این است که کیفیت عکس ها بصورت چشمگیر کاهش پیدا نمی کنند.

از فرمت‌های مناسب برای تصاویر استفاده کنید
هر عکسی فرمت خاص خود را دارد. در هنگام انتخاب یک عکس باید بدانید از چه فرمتی استفاده کنید. رایج‌ترین فرمت‌های تصاویر در سایت‌های اینترنتی، فرمت‌های PNG ، JPEG   و GIF هستند.

فرمت  JPEG یا JPG
این فرمت محبوب‌ترین فرمت تصویری وب در بین مردم است و برای تصاویر سیاه و سفید، تصاویر دوربین و تصاویر واقعی و همچنین برای تصاویر با تعداد رنگ بالا مناسب خواهد بود. تصاویر JPEG به دلیل فشردگی دارای حجم کم و کیفیت مناسب هستند و تمامی مرورگرها و نرم‌افزارهای ویرایش از این قالب تصویری پشتیبانی می‌کنند.

فرمت PNG
این فرمت را معمولا با تصاویر شفاف و نیمه‌شفافی می شناسند که دارای حجم نسبتا بالایی هستند و نسبت به قالب‌های JPEG و GIF کیفیت بیشتری دارند. فرمت PNG برای تصاویر گرافیکی ساده مثل آیکون‌ها و نمودارها مناسب‌اند و همچنین تصویرهایی با تعداد رنگ بالا را پشتیبانی می‌کنند.

فرمت GIF
این فرمتی است که برای تصاویر متحرک و انیمشن‌های کوتاه استفاده می‌شود و دارای حجم نسبتا کمی است. فرمت GIF برای عکس‌های گرافیکی ساده و کوچک و تصاویری با خطوط عمودی و افقی مناسب هستند و توسط اکثر مرورگرها پشتیبانی می‌شوند.

فرمت SVG
فرمت SVG معمولا برای ترسیمات متحرک، بنرهای تبلیغاتی، آیکون‌ها و اینفوگراف‌ها استفاده می‌شود و از گرافیک‌های متحرک و انیمیشن و تصاویر گرافیکی ساده پیشتیبانی می‌کند.

فرمت‌های مناسب برای تصاویر
فرمت‌های مناسب برای تصاویر

تصاویر را توصیفی و به زبان انگلیسی نام‌گذاری کنید
ما بارها در مطالب خود اشاره کرده‌ایم که سئو تنها درباره کلمات وب‌سایت شما نیست و تصاویر وب‌سایت نیز به همان اندازه مهم هستند؛ آنقدر مهم که گوگل سرویسی به نام Google Image را برای جستجوی تصاویر در نظر گرفته است.

شاید تصور کنید که با قرار دادن تعداد زیادی تصویر زیبا و با کیفیت می‌توانید کاربران زیادی را در سایت خود نگه دارید. مطمئناً این طرز فکر کاملاً درست است، اما مسئله مهم یافتن وب‌سایت شما توسط کاربران است.

یکی از نکات مهم در بهینه‌سازی یا همان سئوی تصاویر سایت، نام عکس‌ها و تصاویر سایت است. پُر کردن وب‌سایت از صدها تصویر که با نام پیش‌فرض دوربین ذخیره می‌شوند کار ساده‌ای است، اما باید بدانید که اصلاً ایده جالبی به نظر نمی‌رسد زیرا هیچ کاربر عاقلی با اعداد و حروف نامفهوم تصویری را در گوگل جستجو نمی‌کند.

هنگامی که صحبت از سئو به میان می‌آید انتخاب کلمات کلیدی مناسب بیش از هر چیزی به بهبود رتبه وب‌سایت شما در میان نتایج جستجو کمک می‌کند و تجربه نشان داده که استفاده از نام‌های توصیفی کاملاً در بهینه سازی تصاویر سایت مؤثر است.

موتورهای جستجو برخلاف گذشته دیگر تنها به پایش اطلاعات متنی در صفحات وب‌سایت اکتفا نمی‌کنند، بلکه آنها در میان نام تصاویر نیز به دنبال کلمات کلیدی مورد نظر کاربر هستند.

تصاویر خود را آزمایش کنید
تاکنون درباره کاهش حجم تصاویر و دقت در استفاده از شبکه‌های تحویل محتوا صحبت کردیم؛ اما یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در بهینه سازی تصاویر سایت ،آزمایش تصاویر به منظور سنجش میزان کارایی آنها در کسب و کار است. با این وصف خواندن نکات زیر خالی از لطف نیست:

آزمایش تعداد تصاویر محصول در هر صفحه
زمان بارگذاری صفحات، یکی از معضلات وب‌سایت‌های تجاری محسوب می‌شود. از یک سو، کاهش تعداد عکس محصولات در هر صفحه موجب افزایش سرعت بارگذاری و در نتیجه افزایش CTR و فروش می‌شود و از سوی دیگر استفاده از عکس‌های متعدد برای نشان دادن نماهای مختلف محصولات می‌تواند موجب بهبود تجربه کاربری خریداران و فروش بیشتر شود. حال چه باید کرد؟ تنها راه تشخیص این موضوع، آزمایش هر دو شیوه و سنجش نتایج آنهاست زیرا برخی محصولات به تصاویر زیاد و برخی دیگر به تصاویر کمتری نیاز دارند.

تشخیص زاویه موردعلاقه کاربران
احتمالاً تاکنون دریافته‌اید که مشتریان به دیدن محصولات از زوایایی خاص علاقه‌ی بیشتری دارند. برای مثال در بخش خودرو تصاویر سه‌بعدی که در آنها نمای جلو، کنار و سقف اتومبیل مشخص است بیش از تصاویر از نمای روبرو و عقب مورد استقبال قرار می‌گیرد چراکه بخش زیادی از نمای بیرونی خودرو در این تصاویر به ‌طور کامل دیده می‌شود؛ اما در مجموع بهترین راه برای یافتن زوایای موردعلاقه کاربران نظرسنجی از آنهاست.

تشخیص زاویه موردعلاقه کاربران
تشخیص زاویه موردعلاقه کاربران

آزمایش تعداد محصولات نشان داده شده در هر صفحه دسته‌بندی
چه تعداد محصول برای نمایش در هر صفحه دسته‌بندی مناسب است؟ جدا از سرعت بارگذاری که متأثر از تعداد عکس‌های موجود در هر صفحه است؛ تعداد تصاویر بر تجربه کاربری و بهبود خرید مشتریان نیز تاثیر می‌گذارد. بنابراین بهتر است تعداد محصولات به نمایش درآمده در صفحات دسته‌بندی را تغییر داده و نتایج آن را بررسی کنید.

تصاویر سازگار با موبایل انتخاب کنید
سئو در موبایل اهمیت زیادی دارد در واقع عدم رعایت اصول سئو در موبایل باعث بالا رفتن bounce rate و پایین آمدن نرخ تبدیل conversion می شود.از سال 2019 اهمیت ریسپانسیو بودن و نمایش صحیح سایت در موبایل تا جایی شد که اگر نسخه موبایل شما کامل نباشد وب سایت شما در حالت های دیگر هم بررسی نخواهد شد و رتبه نخواهد گرفت. بهینه کردن سئو در موبایل باعث بهبود رتبه و تعامل بیشتر کاربر می شود، پس تصاویر خود را نیز برای نمایشگرهای مختلف حتما بهینه کنید.

چطور می توان تصاویر را برای موبایل بهینه کرد؟

برای این کار باید تصاویر responsive ایجاد کنید، یعنی اندازه تصویر با اندازه صفحه نمایشگر در موبایل و دسکتاپ هماهنگ باشد، به عبارتی تصویر باید با اندازه هر نمایشگری هماهنگ شود، البته اگر نسخه ریسپانسیو وب سایت شما فعال باشد، نیاز نیست که شما کاری انجام دهید و خود وب سایت در زمان بارگذاری عکس، سایزهای مختلفی را از آن ایجاد می کند.

حتما از سایت مپ استفاده کنید
اینکه تصاویر را به نقشه سایت اضافه کنید یا یک سایت مپ جدید برای تصاویر ایجاد کنید، تفاوتی ندارد؛ به هرحال تصاویر باید در جایی در سایت مپ شما قرار بگیرند.
قرار گرفتن تصاویر در سایت مپ احتمال کرال شدن توسط موتورهای جستجو و ایندکس شدن تصاویر شما را به شدت افزایش می دهد.

اگر از وردپرس استفاده می کنید، افزونه Yoast راه حل مناسبی برای ایجاد سایت مپ است که با یک بار فعالسازی می توانید از آن استفاده کنید.

متد بهینه سازی  lossy و lossless
یکی از مهم‌ترین مورد‌هایی که باید در بهینه سازی تصاویر به آن توجه کنید، دانستن و انتخاب بهترین متد بهینه سازی عکسها با انتخاب یکی از دو متد lossy و lossless می‌باشد.

متد Lossy  
یک فیلتر می‌باشد که هنگام بهینه سازی بخشی از داده‌های تصویر را حذف می‌کند. این متد تصویر را ضعیف می‌کند و باید هنگام بهینه سازی توجه لازم را در کیفیت تصاویر داشته باشید.

حجم تصاویر در این متد بسیار کاهش پیدا می‌کند. در نرم‌افزار‌هایی مانند Adobe Photoshop ، Affinity Photo  و دیگر  نرم افزار‌های موجود می‌توانید با انجام تنظیماتی از این متد استفاده کنید و همچنین کیفیت تصویر را کنترل کنید

متد Lossless 
یک فیلتر می‌باشد که هنگام بهینه سازی، داده‌ها را فشرده سازی می‌کند. این متد کیفیت تصویر را کاهش نمی‌دهد ولی تصاویر نباید از قبل فشرده سازی شده باشد تا به بهترین روش عمل کند.  با نرم افزار‌هایی مانند Adobe Photoshop ، Affinity Photo و … و همچنین بعضی از افزونه‌های وردپرس نیز با متد Gzip این کار را انجام می‌دهند.

چطور می توان تصاویر را برای موبایل بهینه کرد؟
چطور می توان تصاویر را برای موبایل بهینه کرد؟

ابزار‌ها و نرم افزار‌های بهینه سازی تصاویر

ما در اینجا چندین ابزار و نرم افزار را به شما معرفی می‌کنیم که بعضی‌هایشان پولی و بعضی‌هایشان رایگان است و با آن‌ها می‌توانید تصاویرتان را بهینه سازی کنید. بعضی‌هایشان بهینه سازی را به صورت دستی به خودتان می‌سپارند و بعضی‌هایشان به صورت خودکار بهینه سازی را برایتان انجام می‌دهند.

بنده به شخصه طرفدار نرم افزار Affinity Photo هستم ، که هم ارزان است و هم بیشتر امکانات نرم افزار Adobe Photoshop را دارد.

افزونه های بهینه سازی معروف

خوشبختانه ، در وردپرس نیازی نیست که هیچ یک از فشرده سازی‌ها و تغییر سایزها را به صورت دستی انجام دهید. شما می‌توانید با نصب افزونه‌هایی یک سری از کار‌های بهینه سازی تصاویر را به صورت خودکار انجام دهید.

در زیر به افزونه‌هایی اشاره می‌کنیم که بلافاصله پس از دانلود شروع به انجام عملیات بهینه سازی تصاویر می‌کنند و تصاویری مطلوب و بهینه تحویل شما می‌دهند. همچنین‌، این افزونه‌ها امکان بهینه سازی تصاویری که از قبل آپلود کرده‌اید را نیز دارند.

این یک ویژگی بسیار مفید است، به خصوص اگر شما وب سایتی پر از تصاویر آپلود‌ شده داشته باشید. در ادامه تعدادی از بهترین افزونه‌های تصاویر را به شما معرفی می‌کنیم که با آن‌ها می‌توانید بهترین عملکرد را در وب سایت خود داشته باشید.

فقط توجه داشته باشید که نباید تنها به افزونه‌ها تکیه کنید. به عنوان مثال، در بعضی از سرور‌های میزبانی کم کیفیت شما اجازه ندارید که تصاویر و فایل‌هایی بیشتر از 2 مگابایت آپلود‌ کنید .

به طور کلی شما نباید تصاویری بیشتر از 2 مگابایت در بخش رسانه وردپرس آپلود کنید ، زیرا این تصاویر به سرعت حجم وب سایت شما را پر می‌کنند و شما را مجبور می‌کنند که مقدار حجم وب سایت خود را افزایش دهید.در ادامه چند افزونه بهینه سازی را معرفی می کنیم .

افزونه Imagify Image Optimizer
افزونه ShortPixel Image Optimizer
فزونه Optimus Image Optimizer
افزونه WP Smush
افزونه TinyPNG فرمت JPEG را نیز فشرده سازی می‌کند.
افزونه ImageRecycle

نکاتی برای بهینه سازی تصاویر

تا جایی که ممکن است از تصاویر وکتور به جای تصاویر PNG و JPEG  استفاده کنید.
از CDN  برای افزایش سرعت لود تصاویر توسط کاربران در هرجای جهان استفاده کنید.
تصاویرتان را با استفاده از فشرده سازی Gzip ، بهینه سازی کنید.
بخش‌های غیر ضروری تصاویر را حذف کنید.
بخش‌های سفید تصاویر را پاک کنید و توسط CSS  آن‌ها را بسازید.
از افکت‌های CSS3 تا جای ممکن استفاده کنید.
تصاویرتان را با ابعاد خودشان در html و css سایت لود کنید
برای نوشتن متن بر روی تصاویر از وب فونت‌ها استفاده کنید.
از تصاویر شطرنجی تنها در بخش‌هایی که اشکال و جزئیات وجود دارد استفاده کنید.
از bit-depth برای کاهش پلات رنگ استفاده کنید.
در جاهایی که می‌توانید از متد lossy برای فشرده سازی استفاده کنید.

نکاتی برای بهینه سازی تصاویر
نکاتی برای بهینه سازی تصاویر

در صورت نیاز به انیمیشن از  GIF استفاده کنید.
برای پیدا کردن بهترین تنظیم در تصاویر با فرمت‌های مختلف، آن‌ها را آزمایش کنید.
اگر بهترین کیفیت و بهترین جزئیات را نیاز دارید از فرمت  PNG استفاده کنید.
برای تصاویر اصلی و اسکرین شات‌ها از  JPEG استفاده کنید.
مقیاس تصاویر را نسبت به صفحه نمایش تنظیم کنید تا تعداد پیکسل‌ها کاهش یابد.
هر Metadata غیر ضروری را حذف کنید.
عملیات فشرده سازی را تا جای ممکن خودکار کنید.
در بعضی موارد شما نیازمند لود تنبل برای نمایش تصاویر هستید
در ابزاری مانند  photoshop تصاویر را به صورت Save for Web خروجی بگیرید، این گزینه در سربرگ File موجود است.
مراقب تصاویر تزئینی وب‌سایت باشید
وب‌سایت‌ها اغلب به منظور زیبایی بیشتر و بهبود تجربه کاربری از تصاویر تزئینی (دکوراتیو) در پس‌زمینه، حاشیه‌ها و دکمه‌ها استفاده می‌کنند. در واقع، هر تصویر غیرتجاری و نامرتبط با محصولات در یک وب‌سایت فروشگاهی یا تجاری جزو تصاویر تزئینی قرار می‌گیرد.

اگرچه این گونه تصاویر به زیبایی وب‌سایت کمک می‌کنند، اما استفاده زیاد از آنها موجب افزایش حجم صفحات و کاهش سرعت بارگذاری آنها می‌شود. به این منظور در ابتدا حجم این تصاویر را بررسی کنید و از الگویی‌هایی که کمترین حجم را اشغال می‌کنند استفاده نمایید. به نکات زیر در رابطه با تصاویر تزئینی توجه فرمایید.

برای تصاویری که حاشیه‌های صفحات را پر می‌کنند از فرمت PNG-8 یا GIF استفاده کنید زیرا در این بخش‌ها کیفیت از اهمیت کمتری برخوردار است. هرچند با استفاده از این فرمت‌ها می‌توانید تصاویری باکیفیت قابل‌قبول و حجمی کمتر از 100 بایت ایجاد کنید.
در صورت امکان به‌جای تصاویر تزئینی از کدهای CSS برای ساخت قسمت‌های رنگی استفاده کنید.
تصاویر پس‌زمینه معمولاً از کیفیت بالایی برخوردارند با این حال حجم آنها را تا حد ممکن کاهش دهید. استفاده از فرمت JPEG می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

از شبکه‌های تحویل محتوا با احتیاط استفاده کنید
شبکه‌های تحویل محتوا (CDN) به‌سرعت در حال تبدیل‌شدن به مکانی برای میزبانی تصاویر و سایر فایل‌های رسانه‌ای هستند. این شبکه‌ها از سرورهای بزرگی تشکیل می‌شوند که در چند نقطه دنیا مستقر هستند. با استفاده از CDN محتوای وب ‌سایت شما از نزدیک‌ترین سرور به موقعیت جغرافیایی کاربر تحویل داده می‌شود. در نتیجه استفاده از این سرویس در افزایش سرعت تحویل محتوا، پهنای باند وب‌سایت و کاهش زمان بارگذاری صفحات بسیار مؤثر خواهد بود.

با این وجود هنگامی که صحبت از بک لینک به میان می‌آید یکی از معایب بزرگ شبکه‌های تحویل محتوا آشکار می‌شود. همان‌طور که می‌دانید بک لینک برای بهبود سئوی سایت یک امر حیاتی محسوب می‌شود و داشتن بک لینک اغلب به معنای جایگاه بهتر در میان نتایج موتورهای جستجو است.

اما قرار دادن تصاویر در دامنه شبکه‌های تحویل محتوا به معنای پاک کردن آنها از دامنه وب‌ سایت شما است؛ بنابراین هنگامی که یک کاربر به تصاویر شما لینک می‌دهد این لینک به‌جای وب‌سایت شما به وب‌سایت شبکه تحویل محتوا فرستاده می‌شود و تاثیری در بهینه سازی تصاویر سایت نخواهد داشت!

به چه نکاتی در استفاده از شبکه های تحویل محتوا توجه کنیم

تنها به این دلیل که CDN روش مرسومی است، چشم و گوش بسته از آن استفاده نکنید. بلکه ابتدا مطمئن شوید این حرکت بهترین انتخاب برای کسب و کار شماست.
اگر وب‌سایت شما به‌طور ماهانه از فروش بالایی برخوردار است، استفاده از CDN انتخاب مناسبی به نظر می‌رسد؛ چراکه وب‌سایت شما احتمالاً به طور کامل شناخته شده و رتبه مناسبی هم دارد.

پس چندان نیازی به بک لینک‌هایی که از تصاویر خود دریافت می‌کند ندارد. همچنین، از دست دادن مقدار ناچیزی بک لینک در ازای افزایش سرعت قابل توجه وب‌سایت، کاملاً منطقی و معقول به نظر می‌رسد.

به چه نکاتی در استفاده از شبکه های تحویل محتوا توجه کنیم
به چه نکاتی در استفاده از شبکه های تحویل محتوا توجه کنیم

اگر وب‌سایت شما از بازدیدکننده کمی برخوردار است، به طور حتم استفاده از سرورهای فعلی پاسخگوی نیازتان خواهد بود. همچنین بی‌بهره ماندن از بک لینک‌های احتمالی در ازای افزایش سرعتی که چندان به آن نیاز ندارید منطقی به نظر نمی‌رسد.

از تصاویر Thumbnails درست استفاده کنید
امروزه بسیاری از وب‌سایت‌های تجاری و فروشگاهی از تصاویر بندانگشتی یا اصطلاحاً Thumbnails استفاده می‌کنند. این تصاویر به‌خصوص در صفحات دسته‌بندی (Category) موجب افزایش سرعت مرور محصولات توسط کاربران می‌شود.

با این وجود باید در استفاده از آنها محتاط بود. این گونه از تصاویر می‌توانند سرعت بارگذاری صفحات را کاهش دهند. کاهش سرعت یک وب‌سایت به خصوص در صفحات دسته‌بندی، موجب از دست دادن مشتریان می‌شود؛ بنابراین:

در بهینه سازی تصاویر سایت حجم عکس‌های بندانگشتی را تا حد ممکن کاهش دهید. اگرچه تصاویر بزرگ و باکیفیت برای مشتریان مطلوب‌تر هستند، اما در مقابل موجب کاهش سرعت وب‌سایت و نارضایتی همان مشتریان می‌شوند.
تگ‌های Alt مربوط به تصاویر بندانگشتی را تغییر دهید. برخلاف تصاویر بزرگ که معمولاً تگ‌های Alt مشابه دارند تصاویر بندانگشتی باید با توجه به مفهوم خود دارای تگ‌های منحصربه‌فرد باشند تا در صورت خطا در بارگذاری محتوای آنها به‌راحتی توسط کاربران تشخیص داده شود.

جمع بندی
حجم بالای تصاویر، یکی از علل اصلی کند شدن وب‌سایت است. به همین دلیل، استفاده از تصاویر در سایز و حجم مناسب موضوعی است که نیاز به اهمیت دو چندان دارد.

بهینه سازی تصاویر سایت یا همان Seo Image یکی از موارد مهم سئو است که کمتر وب ‌مستری به آن‌ اهمیت می‌دهد. مطمئن باشید شاید اکنون، حضور تصاویر وب‌سایت شما در نتایج جستجوی Google Image، به اندازه حضور در نتایج جستجوی Web گوگل مهم نباشد، اما مطمئناً به دیده شدن وب‌سایت‌تان کمک می‌کند.

البته در حال حاضر  هم در بسیاری از نتایج جستجو، گوگل ما را به سمت تصاویر موجود در وب هدایت می‌کند. بس بهتر است بهینه سازی تصاویر سایت را دست کم نگیرید.

اشتراک گذاری

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on print

3 دیدگاه دربارهٔ «بهینه سازی تصاویر»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *