فهرست مطالب

تبلیغات گوگل Google Ads همان کافئین مورد نیاز سایت است که در کوتاه مدت اثرش از بین خواهد رفت. PPC Advertising یا (CPC  or Cost Per Click) پرداخت به ازای هر کلیک، مدلی از بازاریابی اینترنتی مستقیم می باشد. یعنی خرید بازدیدکنندگان.

شرکت گوگل دارای سرویس های مختلفی است که google ads یکی از بهترین و پر کاربرد ترین آن هاست و در زمینه مدیریت و اجرای تبلیغات در گوگل می باشد. با استفاده از این سرویس گوگل شما به آسانی می توانید انواع کمپین های تبلیغاتی را اجرا نموده و با استفاده از کلمات کلیدی مد نظرتان سایت خود را در جستجو های گوگل به صفحه نخست برسانید. این موضوع می تواند کاربران بسیاری را از گوگل به سایت شما وارد کند و فواید بسیاری را برای وبسایت شما خواهد داشت.
تبلیغات گوگل از بهترین، ساده ترین و موثرترین روش ها می باشد که در کوتاهترین زمان شما را در صفحه اول نتایج جستجو قرار خواهد داد. اما موقت می باشد و تا زمانی ادامه دارد که به ازای هر کلیک هزینه آن را پرداخت نمایید یعنی همان (PPC )(Pay Per Click) تاثیر آن در ترافیک و رتبه سایت چندان نبوده اما می توان جهت اهداف کوتاه مدت برای کمپین های تبلیغاتی استفاده نمود اما اما اما … توجه کنید این بازگشت ممکن است به همراه موفقیت باشد و یا حتی ضرر.
گام اول در آموزش تبلیغات گوگل داشتن اکانت گوگل می باشد که ازین طریق حساب خود را شارژ نموده و قادر به شروع تبلیغات کلیکی خود خواهید بود.

 

منطق google ads

 

هر وب سایت طبیعتا برای خود رقیبانی دارد که کار خود را قبل از آن آغاز نموده اند. ممکن است رقیب شما با استفاده از فرآیند های زمان بر و همچنین هزینه بر بهینه سازی سایت و سئو رتبه یک جستجوی گوگل را بر اساس یک کلمه کلیدی به دست آورده باشد اما شما می توانید با پرداخت هزینه و بدون هیچ زحمتی در زمانی بسیار کوتاه و چند ساعته به رتبه یک گوگل دست پیدا کنید در اصل منطق تبلیغات گوگل به این صورت است که شما باید در ازای هر کلیک کاربرهزینه‌ای را از پنل مخصوص به خودتان به گوگل پرداخت نمایید.

 

منطق google ads
منطق google ads

 

مزایای گوگل ادوردز

 

1- هدفمند بودن

با استفاده از تبلیغات گوگل و استفاده از یک کلمه کلیدی مشخص می توانید مخاطبانی را که به آن موضوع علاقمند بوده و مدنظر شما هستند را به وب سایت خود جذب نمایید.

هدفمندی گوگل ادوردز می توانید از این موضوع هم فراتر رود به این گونه که می توانید ساعاتی که افراد بیشتری به وب سایت شما وارد شده اند را شناسایی نموده و زمان تبلیغ گوگل را بر اساس این ساعات تنظیم نمایید و یا مثلا برای هدفمند تر بودن تبلیغاتتان آن ها را گونه ای تنظیم نمایید که فقط به افراد با یک محدوده ی سنی خاص، جنسیت مشخص، مکان جغرافیایی، علایق و حتی دستگاهی که با آن وارد اینترنت شده اند نمایش داده شوند.

در صورتی که وب سایت شما فروشگاهی است برای افزایش فروش می توانید از راهکار ریمارکتینگ استفاده کنید به این گونه که تبلیغات ساییتان را به صورتی تنظیم کنید که به کاربرانی که در گذشته به وبسایتتان وارد شده اند اما از شما خریدی نکرده اند نمایش داده شوند.

 2- منعطف بودن تبلیغات گوگل

تبلیغات گوگل علاوه بر این که بر اساس سرچ کاربر در گوگل به آن نشان داده می شود در سایت هایی که با گوگل همکاری داشته و روزانه از آن ها بازدید چشمگیری به عمل می آید به نمایش در خواهد آمد.

به این گونه است که این سایت ها علاوه بر این که با نمایش تبلیغات سایت های دیگر خود به درآمد قابل توجهی خواهند رسید، سایت های واسطی را که وب سایت تبلیغ شونده را به تبلیغ کننده معرفی می کنند هم به در آمد زایی می رسانند.

یکی از این سایت های رابط که اتفاقا یکی از سرویس های گوگل می باشد، گوگل ادسنس است که وب سایت های مختلف را در سایت های معتبر خارجی به نمایش می گذارد.

 

معایب گوگل ادوردز

 

1- هزینه های بالا

هزینه تبلیغات به دلیل ثابت نبودن قیمت دلار و روند صعودی آن برای ما ایرانی ها بسیار بالا می باشد و شاید نتوان مانند وب سایت های خارجی دیگر با صرف هزینه ای اندک سایت خود را در صفحه اول گوگل به نمایش بگذاریم البته این موضوع برای وب سایت های داخلی که با صرف زمان و هزینه و بهینه سازی سایت به صفحه نخست گوگل رسیده اند چندان مضر نخواهد بود.

 2- تاثیر تحریم ها بر استفاده از این سرویس

جالب است بدانید که گوگل تمامی شرکت‌ های ثبت شده ایرانی را تحریم کرده است و این بدان معناست که وب سایت های داخلی تنها حق استفاده از تبلیغات گوگل برای وب خود را دارا هستند و حق ارتباط و همکاری با شرکت های بزرگ جهانی را ندارند مگر آن که از برنامه های تغییر آی پی استفاده شود تا هویت و محل قرار گیری سرور سایت مخفی نگه داشته شود فقط حتما دقت کنید که در هنگام استفاده از سرویس گوگا ادوردز به هیچ عنوان برنامه تغییر آی پی خود را خاموش نکنید زیرا به محض تشخیص دادن ایرانی بودن شما تمامی تبلیغاتتان غیر فعال شده و پول باقی مانده در حسابتان بلوکه خواهد شد.

 

معایب گوگل ادوردز
معایب گوگل ادوردز

 

هزینه google ads

 

شاید بپرسید که گوگل با چه میزان هزینه ای سایت شما را در صفحه اول نتایج جستجو خواهد برد؟ باید به شما بگوییم که این هزینه به شما و کلمات کلیدی مدنظر شما و سایتتان بستگی دارد. به طور کلی قیمت هر کلیک در سیستم تبلیغاتی گوگل، به نسبت سختی کلمه کلیدی مد نظر و میزان رقابت پذیری تعیین می‌شود اما به طور متوسط این قیمت معادل 10، 15 یا حتی 20 هزار تومان باشد.

تعرفه تبلیغات گوگل چگونه ارزیابی می شود؟ قیمت پرداختی به ازای هر کلیک از مخاطبان می باشد. در این تبلیغات قابلیت تغییر آگهی و انتخاب زمانبندی نمایش آگهی را خواهید داشت.
• ربات تبلیغات گوگل هر تعداد کلیک از طرف یک مخاطب خاص را یک بار محاسبه می کند.
• مدت زمان قرار گرفتن در تبلیغات گوگل ۱۵ دقیقه می باشد و شرکت های ارائه دهنده این خدمات که خود را google partner یا پارتنر های گوگل می دانند، ترفند ها و قیمت های مختلفی را برای اینکار در نظر می گیرند.
• موارد دیگری که در تعیین این تعرفه دخیل هستند فارسی و انگلیسی بودن لغت یا کلمه کلیدی مورد نظر است.
• زمان لود یا سرعت باز شدن صفحات مورد نظر نیز در قیمت پرداختی موثرند.
• اصولی که در این مورد بایستی رعایت شود تا بهترین نتیجه را داشته باشید، رعایت اصول سئو و بهینه سازی سایت می باشد. کلمه کلیدی و محتوای ارائه شده ای که قرار است با آن در رتبه اول گوگل قرار گیرید بایستی با موضوع سایتتان مرتبط باشد.
• در صورت عدم رعایت موارد ذکر شده، هزینه های پرداختی بیشتر خواهد بود.
• مورد بعدی CTR (Click Trough Rate) که همان نرخ کلیک نسبت به رتبه می باشد.

 

روش های کاهش هزینه گوگل ادوردز

 

1- بهینه سازی سایت

جالب است بدانید که شما می توانید به راحتی با کارشناسان گوگل بر سر قیمت تبلیغت مذاکره کنید اما این مذاکره زمانی نتیجه بخش خواهد بود که شما علاوه بر فن بیان خوب از قدرت سئوی بالایی در سایت خود برخوردار باشید زیرا گوگل به وب سایت هایی که کیفیت محتوای آن ها پایین بوده و همچنین دارای ظاهر قابل قبولی نبوده علاقه ی چندانی دارد و آن ها را در صفحه اول نتیج جستجو قرار نخواهد داد. با مذاکره و موافقت گوگل با کاهش هزینه های تبلیغات می توانید تا حد زیادی در هزینه های نهایی صرفه جویی کنید.

2- مذاکره با گوگل پس از راه اندازی تبلیغات گوگل 

این ترفند در اغلب موارد نتیجه بخش خواهد بود به این صورت که شما می توانید در مدت کوتاهی پس از راه ‌اندازی تبلیغات گوگل، مجددا نسبت به کاهش هزینه ها با کارشناسان گوگل مذاکره نمایید

3- هدفمند نمودن تبلیغات

مدتی پس از انجام تبلیغات با استفاده از سرویس گوگل ادوردز می توانید با بررسی نمودن بازخورد کسب شده از تبلیغات، برخی کلمات موجود را حذف نموده، ساعت تبلیغات را تغییر داده و حتی انتخاب کنید که تبلیغات سایت شما برای چه کاربرانی به نمایش گذاشته شود.

 

ویدئو معرفی

 

 

 روش های تبلیغات در google ads

 

روش اول

در این روش شما می توانید با گذراندن یک دوره جامع تبلیغات گوگل مهارت های لازم را چه در زمینه فنی و چه در زمینه تقویت زبان انگلیسی و تخصصی مربوط به این سرویس گوگل را تقویت نمودن و به آسانی تبلیغات سایت خود را در گوگل انجام دهید.

روش دوم

ممکن است شما به دلیل کمبود زمان و یا حتی دارا نبودن مهارت کافی برای استفاده از سرویس گوگل ادوردز تصمیم داشته باشد که کار تبلیغات در گوگل را به یک شخص و یا شرکت متخصص در این زمینه بسپارید. در این صورت به شما پیشنهاد می کنیم که این کار را به یک شرکت با تجربه و معتبر بسپارید که علاوه بر خدمات کافی و موثر به فکر کاهش هزینه های شما نیز باشند.

 

 روش های تبلیغات در google ads
روش های تبلیغات در google ads

 

اشتباهات دردناک در تبلیغات گوگل

 

اشتباهات دردناک در تبلیغات گوگل یا PPC که شما را متحمل خسارت می کند. Google Adwords یا Yahoo Search Marketing و … روش های سریع جذب مشتریان بالقوه هستند. اما در صورتی که بدرستی اجرا نشود پرمخاطره خواهند بود.
در استفاده از PPC تازه کار هستید؟
نگران نباشید. از طریق تمرین و آزمایش، اجرای یک کمپین مفید با استفاده از تبلیغات گوگل امکان پذیر خواهد بود.
از این ۲ اشتباه هنگام استفاده از PPC برحذر باشید:
۱ – فرستادن بازدیدکننده به صفحه اصلی سایت
در صورتی که قصد فروش محصول خاصی را دارید، آدرس همان صفحه را در تبلیغات خود قرار دهید.
۲ – فرستادن بازدیدکننده به صفحه تماس
اجبار مخاطبان به ورود به صفحه تماس و عضویت در خبرنامه ایمیلی خلاف قانون می باشد. اینکار مشتری را ناامید می کند.

 

استراتژی استفاده از تبلیغات گوگل

 

استراتژی استفاده از تبلیغات گوگل بایستی از قبل تعیین شده باشد.
۱ – کمپین
در کمپین کوتاه مدت برای معرفی محصول جدید، خدمات یا موضوع خاص، PPC می تواند بهترین روش باشد.
۲ – آفرهای کوتاه مدت
در صورت داشتن محصول یا آفر در فروشگاه های آنلاین که مشتریان قادر به خرید لحظه باشند.
۳ – ارتباط B2B
درصورت داشتن فروش هفتگی یا ماهانه ارتباط Buisiness to Buisiness بسیار مفید خواهد بود.
۴ – ارائه لیست محصولات
در صورت داشتن کاتالوگ محصولات، گوگل و بینگ قابلیت ارائه تبلیغ خاصی به نام لیست محصولات یا (PLA) (Product Listing Ads) می باشند که تصویر محصولات را برای مشتریان بالقوه نمایش می دهند.
۵ – بازاریابی مجدد
با استفاده از تصویر و ویدئو تبلیغات خود را برای بازار هدف خود انجام دهید. این تاکتیک مقرون به صرفه جهت جذب کاربرانی است که قبلا از سایت شما بازدید کرده اند اما خرید نداشته اند، می باشد.

 

سوالات متداول

 

1. تبلیغات گوگل (Google Ads) چیست؟

 

  • یک سیستم تبلیغات آنلاین پرداخت به ازای کلیک (PPC) است که به کسب وکارها اجازه میدهد در نتایج جستجوی گوگل، یوتیوب، سایتهای همکار و شبکه نمایش (GDN) تبلیغ نمایش دهند.

 

2. انواع کمپین های Google Ads کدامند؟

 

  • جستجو (Search Ads): تبلیغات متنی در نتایج گوگل.
  • نمایشی (Display Ads): بنرها و تبلیغات تصویری در سایت های همکار.
  • خرید (Shopping Ads): نمایش محصولات در گوگل شاپینگ.
  • ویدئو (Video Ads): تبلیغات قبل، حین یا بعد از ویدیوهای یوتیوب.
  • اپلیکیشن (App Ads): تبلیغات برای نصب اپلیکیشن ها.

 

3. هزینه تبلیغات گوگل چقدر است؟

 

  • مدل پرداخت هزینه به ازای کلیک (CPC) است و هزینه آن بستگی به رقابت کلمه کلیدی، صنعت و کیفیت تبلیغ دارد.
  • برخی صنایع (مثل وکالت یا بیمه) CPC بالاتری دارند (مثلاً ۵۰ هزار تومان به بالا).

 

4. چگونه کلمات کلیدی مناسب انتخاب کنیم؟

 

  • از ابزار برنامه ریز کلمات کلیدی گوگل (Keyword Planner) استفاده کنید.
  • کلمات با حجم جستجوی بالا و رقابت متوسط انتخاب کنید.
  • از کلمات کلیدی منفی (Negative Keywords) برای جلوگیری از نمایش نادرست استفاده کنید.

 

5. کیفیت تبلیغ (Quality Score) چیست؟

 

  • امتیاز ۱ تا ۱۰ است که گوگل بر اساس مربوط بودن تبلیغ، نرخ کلیک (CTR) و تجربه صفحه فرود میدهد.
  • کیفیت بالاتر = هزینه کمتر و جایگاه بهتر!

 

6. تفاوت Google Ads و SEO چیست؟

 

  • گوگل ادز: ترافیک فوری ولی پولی (PPC).
  • سئو: ترافیک رایگان ولی زمانبر (۳ تا ۶ ماه).
  • ترکیب هر دو بهترین نتیجه را میدهد!

 

7. چگونه نرخ تبدیل (Conversion Rate) را افزایش دهیم؟

 

  • صفحه فرود (Landing Page) را بهینه کنید.
  • از دعوت به عمل (CTA) واضح استفاده کنید (مثلاً “همین حالا خرید کنید”).
  • تبلیغ و صفحه فرود باید همخوانی کامل داشته باشند.

 

8. چرا تبلیغ من تأیید نمیشود؟

 

  • ممکن است به دلایل زیر باشد:
    • نقض قوانین گوگل (مثل استفاده از متن فریبنده).
    • مشکل در صفحه فرود (مثلاً عدم سازگاری با موبایل).
    • محدودیتهای صنعت (مثل تبلیغات الکل یا قمار).

 

9. تبلیغات گوگل چقدر بازدهی دارد؟

 

  • بستگی به هدف کمپین، صنعت و استراتژی تبلیغات دارد.
  • با تحلیل متریکهایی مثل ROAS (بازدهی هزینه تبلیغات) و CPA (هزینه به ازای هر تبدیل) میتوانید عملکرد را بسنجید.

 

10. چگونه هزینه تبلیغات را کاهش دهیم؟

 

  • کیفیت تبلیغ را بهبود دهید (Quality Score بالاتر = هزینه کمتر).
  • کلمات کلیدی کمرقابتتر انتخاب کنید.
  • تبلیغات را برای ساعت و مکانهای هدفمند تنظیم کنید.

 

11. تبلیغات گوگل برای مشاغل محلی مناسب است؟

 

  • بله! با تبلیغات محلی (Local Ads) میتوانید مشتریان اطراف خود را هدف بگیرید.
  • حتماً Google My Business را بهینه کنید.

 

12. چگونه رقبا را در Google Ads تحلیل کنیم؟

 

  • از ابزارهایی مثل SEMrush، SpyFu یا Ahrefs برای دیدن استراتژی رقبا استفاده کنید.
  • در خود گوگل، با جستجوی کلمات کلیدی، تبلیغات رقبا را بررسی کنید.

 

13. آیا میتوان تبلیغات گوگل را متوقف کرد؟

 

  • بله، هر زمان بخواهید میتوانید کمپین را متوقف کنید یا بودجه روزانه را صفر کنید.

 

14. بهترین راهکار برای تبلیغات فروشگاهی چیست؟

 

  • استفاده از Google Shopping Ads (تبلیغات محصولات با تصویر و قیمت).
  • اتصال فروشگاه به Google Merchant Center.

 

15. چگونه از Smart Bidding استفاده کنیم؟

 

  • گوگل از هوش مصنوعی برای مدیریت پیشنهادها استفاده میکند.
  • گزینههایی مثل Target CPA، Maximize Conversions یا Target ROAS را آزمایش کنید.

 

سئو چیست ؟

دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی شبکه های اجتماعی

افزونه Google Analytics by Yoast

نصب و راه اندازی افزونه Google Analytics by Yoast