02146011014 پشتیبانی سریع
آموزش سئو

بهینه سازی ساختار سایت

1096 بازدید
بهینه سازی ساختار سایت

هدف نهایی هر وبمستر این است که ترافیک سایت خود را بالا ببرد و بتواند رتبه عالی در گوگل کسب کنید و این به شرطی محقق می شود که سایت خود را به درستی بهینه نموده باشد. سئو سایت براساس اصولی صورت می گیرد که از نظر سئو و فاکتورهای گوگل قانونی است و به شما کمک می کند که کیفیت سایت را بالا ببرید. یکی از عواملی که در بهینه سازی سایت تاثیر دارد، ساختار سایت شما است. به طور کلی هر سایتی از بخش های مختلف تشکیل شده است که هر وبمستر متناسب با نوع سایت خود، این بخش ها در سایت لحاظ می کند. برای مثال تعداد صفحات سایت، منوهای سایت، استفاده از کلمات کلیدی و.. از بخش های سایت هستند. نکته مهم این است که هر گونه بهینه سازی در بخش های سایت، بر روی رتبه سایت شما تاثیر گذار خواهد بود و می تواند رنکینگ سایت را افزایش دهد.

بهینه سازی سایت فرایندی از ارتقای ‫وب سایت به صورتی است که بیشتر در معرض دید‬ نتایج موتورهای جستجو قرار گیرند. هرچه وب سایت بیشتر در معرض دید نتایج جستجو قرار گیرد بازدید کنندگان بیشتری آن را پیدا کرده و به آن سر میزنند. برای درک بهبودی های انجام گرفته بر نتایج موتورهای جستجو اول از همه باید هدف موتورهای جستجو را درک کنیم. به طور کلی، موتورهای جستجو سعی میکنند که محتویات موجود در ‫اینترنت را پیدا و درک کنند ‫و سپس نتایج معتبر و مرتبطی را بر اساس ‫عبارتی که کاربر آن را جستجو کرده است ارایه دهند. ‫ابتدا میخواهیم در مورد مرتبط بودن صحبت کنیم. برای نمونه وقتی کاربری عبارتی همچون‬‬‬‬‬ بهینه سازی سایت را جستجو میکند، موتورهای جستجو لیستی از نتایج مرتبط با مبحث بهینه سازی سایت رابه او نشان میدهند. ‫موتورهای جستجو تمامی صفحات وب که بازدید میشوند را تحلیل کرده و ‫مرتبط ترین صفحات به‬‬‬ بهینه سازی وب سایت را انتخاب میکند. آنها اینکار را با عوامل مختلفی ارزیابی میکنند، از جمله چگونگی نوشتار محتوا‬، ‫پیاده سازی آن در کدها و همچنین لینک کردن دیگر وبسایتهای  موجود در اینترنت به شما ‫و تمامی اینها در یک الگوریتم الویت بندی شده ی ‫بسیار بزرگ و پیچیده قرار میگیرد ‫و در نهایت در کسری از ثانیه موتور جستجو میتواند ‫صفحات وب را بر اساس ارتباطش با عبارت مورد جستجوی شما- ‫در این نمونه بهینه سازی سایت – رتبه بندی کند درک این موضوع از اهمیت فراوانی برخوردار است، چون موتورهای جستجو ‫به شکل دقیقی محتویات در مورد‬‬‬‬‬‬‬‬ ‫بهینه سازی سایت را ‫با محتویات مرتبط با عبارتهای دیگر همچون‬‬ ‫بهینه سازی یا عبارتی مثل‬ سئو تفکیک میکند ‫موتورهای جستجو میتوانند درکی معنایی و موضوعی از واژه ها ومفاهیم داشته باشند. ‫بگذارید مثال دیگری بزنم :‬‬‬ خانه سگ. موتورهای‬ ‫جستجو میدانند صفحاتی که خانه سگ میفروشند ‫ارتباط خیلی زیادی به کوئری جستجو‬‬ ‫دارند ولی همچنین میدانند که ‫وب سایتهایی در مورد تجهیزات حیوانات‬‬ خانگی نیز ارتباط خوبی با آن دارند ‫همچنین میدانند وب سایتی که غذا یا‬‬ ‫اسباب بازی حیوانات را معرفی میکند نیز ‫به این کوئری جستجو ارتباط دارد، ولی ارتباطش کمتر است.

عامل دیگری که بر رتبه بندی موتورهای جستجو تاثیر دارد اعتبار است. ‫به عبارت دیگر، در شبکه جهانی ارتباطات که هر کسی میتوا‫ند پستی در مورد هر چیز بگذارد ‫آیا وب سایت شما یک مکان مطمئن در اینترنت است که ‫موتورهای جستجو بخواهند آن را به کاربران نشان دهند؟ ‫یکی از راه های متداولی که موتورهای جستجو اعتبار یک صفحه یا دامین را تعیین میکنند ‫با استفاده از ارزیابی وب سایتهای دیگر از شما میباشد و ‫این کار توسط لینکهایی که به شما اشاره می‌کند سنجیده میشود ‫شما میتوانید به لینک به عنوان رای در اینترنت نگاه کنید ‫وقتی که وب سایتی لینک سایت شما را قرار میدهد ‫به این معناست که من به‫ محتویات سایت شما اطمینان دارم و برای همین آن را در سایت قرار میدهم ‫و افراد را ترقیب به بازدید از سایتتان میکنم. ‫این راه اعتماد است و موتورهای جستجو از آن برای ارزیابی و مرتب سازی تمامی داده های موجود در صفحات‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬ اینترنت میتوانند استفاده کنند ‫ولی باید پیش از هرچیزی بدانید که این مسابقه ی محبوبیت نیست که در آن تلاش برای دریافت رای بیشتر در اینترنت کنید موتورهای جستجو نگهبانهایی برای پیشگیری از اینگونه تقلبها دارند و ‫آنها بر ارتقای کیفی یک لینک تاکید میکنند. ‫برای نمونه، موتورهای جستجو اگر لینکی از یک سایت معتبر یا شرکتی دریافت کنید ‫مانند شرکتی که دارای وبلاگ یا آژانس دولتی یا غیرخصوصی بوده و در عرصه ی کاری شما قرار دارد اعتماد بیشتری میکنند. لینکی که از سایتی با قدمت یک ماهه باشد که هیچ ارتباطی به شما یا شرکت شما ندارد و زیر‫ متن ” من هر چیزی که بخواهید را به قیمت 5 دلار لینک میکنم” به همان اندازه ارزش نخواهد داشت ‫از نقطه نظر موتورهای جستجو لینکها در رای دادن به سایت شما و تعیین اعتبار سایت شما تاثیر بیشتری دارند ‫بنابراین میتوانید سیستم را به عنوان یک دموکراسی در نظر بگیرید که در آن‫ برخی از رای ها ‫ارزششان از رای های دیگر بیشتر است. حال که درکی از اهمیت مرتبط و معتبر بودن سایت برای موتورهای جستجو بدست آوردید ‫میتوانید این عوامل را بهتر ارتقا دهید به این صورت بهتر از پیش در معرض دید نتایج موتورهای جستجو قرار گرفته ‫و بازدید کنندگان بیشتری خواهید داشت‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬.‫‬

بهینه سازی ساختار سایت

بهینه سازی ساختار سایت

‫ساختار در بهینه سازی سایت

‫ساختار در بهینه سازی سایت از اهمیت ویژه ای بر خوردار است. هر چه بیشتر و بیشتر بر کلیدواژه ها‬ و قالبها تمرکز کنید، محتوای بیشتری در‬ سایت میسازید و صفحات بسیاری برای‬ نگهداری این محتوا خواهید داشت.‬ ساختار بندی درست این صفحات اهمیت بسیاری دارد‬ چون برای اینکه موتورهای جستجو بتوانند‬ شما را در پاسخ به کوئری های جستجوی مر‫بوطه نشان دهند باید بتوانند ارتباط صفحات شما با‬ یکدیگر را درک کنند. فرض کنید که برای اولین‬ بار کتاب فروشی را میبینید،‬ شما به دنبال کتاب تخیلی هستید که نویسنده آن‬ نامش با حرف ج شروع میشود‫ از آنجایی که اولین بار ‬است که به این کتاب فروشی سر میزنید‬ نمیدانید هرچیزی کجاست بنابراین سعی میکنید‬ آرایش کتاب فروشی دستتان بیاید.‬ خوشبختانه کتاب فروشی راهنماهای خوبی دارد.‬ شما به قفسه کتاب نگاه میکنید‬ و سعی میکنید تا بخش تخیلی را پیدا کنید‬ وقتی به بخش کتابهای تخیلی رسیدید، قفسه ای که‬ در آن کتاب ها نام نویسندگانشان‬ با ج شروع میشود را پیدا میکیند‬ سپس به قفسه نگاه کرده و‬ آن کتاب مورد نظر را پیدا میکنید‬ حال فرض کنید که شما با‫ این فرایند سعی میکنید‬ آرایش تمام کتاب فروشی را یاد بگیرید‬ شما تمامی بخشها و قفسه ها،‬ دسته بندی ها و نویسندگان را یاد میگیرید‬ و درنهایت در مورد تمامی کتابها خواهید دانست این همان عملکرد موتورهای جستجو است.‬

آنها در وب سایت میگردند تا چیزی‫ که میخواهند را یاد بگیرند‬ و سازمان دهی و مکان قرار گیری محتوا‬ و موضوع آنها را ثبت میکنند.‬ حال تصور کنید به جای بازدید‬ از کتاب فروشی، شما در کتاب فروشی کار میکیند‬ شما میدانید که فروشگاه چطور آرایش شده و‬ هرکدام از کتاب ها در کجا قرار دارند،‬ اگر مشتری وارد شود بپرسد‬ که دنبال یک کتاب تخیلی میگردد ولی‬ نام نویسنده اش یادم نیست ولی‬ میدانم که با حرف ج شروع میشود،‬ میتوانید او را به سمت قفسه مورد نظر راهنمایی کنید.‬ حالا شما یک موتور جستجو هستید که‬ مردم برای کسب اطلاعات به شما‬ رجوع میکنند و شما مسیر را نشانشان میدهید‬ و شما میتوانید این کار را‬ سریع انجام دهید چون شما محتوا‬ و ساختار را درک کرده اید‬. در فضای اینترنت موتورهای جستجو صفحه‬ خانگی شما را پیدا میکنند‬ و در بین وب سایت و لینکهای شما میگردند.‬ نحوه لینک کردن صفحات در سایت‬ اهمیت زیادی دارد و اینکار با نام‬ لینک بیلدینگ داخلی شناخته میشود‬.

اگر شما در فروشگاهی آنلاین هستید‬ ممکن است سیستمی از دسته بندی محصولات‬ داشته باشید که به زیر دسته ها‬ لینک میکنند که لینکهای محصول خاصی را دارند‬. اگر شما در یک سایت اطلاع‫ رسانی هستید، ممکن است با‬ مباحث و زمان انتشار دسته بندی را انجام دهید.‬ نوع ساختار و روشی که‬ انتخاب میکنید مهم است و با یک ساختار تمیز‬ میتوانید به موتورهای جستجو در درک‬ وب سایت کمک کنید تا محتوای شما را پیدا کرده‬ و جستجوگران را راهنمایی نماید‬. از طرف دیگر، یک ساختار‬ بد برای سایت، درک سایت شما را برای‬ موتورهای جستجو غیر ممکن میسازد‬. ممکن است با سایتهایی برخورد کرده‬ باشید که هیچ راهنمایی ندارند یا‬ اینکه مجبور میشوید ساعتها یک صفحه‬ را بالا و پایین کنید‬ تا به چیزی که میخواهید برسید‬.

ممکن است لینکهایی را باز کنید‬ که بنبست باشند و دیگر راه بر‫گشتی هم برای آن تعبیه نشده باشد‬ یا اینکه بر لینکهایی کلیک کنید که صفحه ی آن دیگر موجود نباشد. اگر موتور جستجو نتواند صفحه آرایی‬ سایت شما را درک کند، یا اینکه به نظر‬ ساختار آن منطقی نباشد یا اینکه‫ صفحات آن از دست رفته باشند‬ ممکن است دیگر به ان سر نزنند‬ و ممکن است دیگر آن را‬ به افراد دیگر پیشنهاد نکنند‬ چون وب سایتها و اهداف افراد مختلف متفاوت است و‬ ساختار همه کاره وجود ندارد.‬ موضوعی که باید به یاد بسپرید‬ این است که ساختار سایت باید‬ برای شما و افراد دیگر واضح باشد‬. به یاد داشته باشید که موتورهای‬ جستجو تنها تلاش میکنند که فرا‫یند انسانی را شبیه سازی کنند‬ بنابراین وقتی که به طراح و توسعه ساختاری پرداختید که‬ منطقی بود و مردم میتوانستند مسیرهای آن را پیدا کنند‬ میتوانید مطمئن باشید که موتورهای جستجو‬ نیز میتوانند آن ساختار را درک نمایند‬.

تنظیم انتظارات بهینه سازی سایت

بهینه سازی سایت نیاز به تلاش بسیار، زمان‬ و صبوری بسیاری دارد. در این بخش قصد داریم که‬ به چگونگی استفاده از بهینه سازی وب سایت بپردازیم‬ ولی پیش از شروع باید انتظارات خود را مشخص کنید.‬ بهینه سازی سایت کمی با استراتژیهای دیگر بازرگانی متفاوت است و‬ درک این تفاوتها میتواند به ما کمک کند تا‬ یک کمپین سئوی موفق را راه اندازی کنیم‬. صبوری یک اصل است و هیچ‬ چیز از آن مهمتر نیست.‬ این را یک فرایند بلند مدت‬ در نظر بگیرید که مزایای بلند مدتی برای شما دارد.‬ دلیلی وجود دارد که تمامی این‬ حقه های ” در گوگل رتبه اول را بدست آورید”‬ تنها یک حقه است. توسعه و اجرای یک استراتژی با‬ گذر زمان ممکن میشود، برای پیدا کردن کلیدواژه های شما‬ برای ساخت محتوای منحصر به فرد،‬ برای ساخت لینکها و اعتبار بیشتر‬ و حل مشکلات فنی سایتتان باید زمان زیادی صرف کنید‬.

این فرایند هرگز پایانی ندارد و همیشه‬ باید کاری برای آن انجام شود.‬ بهینه سازی سایت یک پروژه ی یک باره‬ نیست، فرایندی است که برای مدتی طولانی ادامه دارد،‬ همچنین باید به یاد داشته باشید که موتورهای جستجو دفعتا‬ با وب سایت شما ارتباط نمی یابند.‬ دریافتن تغییرات محتوایی شما، لینکهای جدید صفحات‬ و ساختار کلی وب سایت زمان گیر است‬ ‫و قرار دادن تمامی این عوامل‬ در الگوریتم برای بررسی مجدد ارتباط‬ و اعتبارشان پیش از تغییرات و تاثیرشان‬ بر نتایج جستجو حتی زمان بیشتری میبرد.

‬ برای موفقیت فرایند بهینه سازی سایت باید‬ پیش از هرچیزی صبور باشید.‬ یکی از موضوعات دیگری که باید‫ در سئو در نظر داشته باشید،‬ تغییرات موتورهای جستجو میباشد‬ و باید به یاد داشته باشید‬ که شما هیچ کنترلی بر آن ندارید.‬ موتورهای جستجو همیشه تلاش میکنند تا‬ برای بدست آوردن نتایج بهتر‬ محصولات خود را ارتقا بخشند و‬ همیشه چیزهای جدیدی را امتحان میکنند.‬ گاها این تغییرات الگوریتمی است، تغییرات دیگر بیشتر در مورد‬ قابلیتها و روشهای مختلف نماییش محتوای متفاوت به کاربران است‬ موتورهای جستجو برای ارتقای تجربه ی‬ کاربران به تغییرات ادامه میدهند،‬ بنابراین همیشه باید تا حد امکان‬ با این تغییرات همراه شوید‬ ولی یکی از بزرگترین انتظارات برای یک کمپین موفق سئو‬ ،بهینه سازی سایت برای دو بیننده است:‬ موتورهای جستجو و انسانهای واقعی‬. تمرکز بر علاقه مندی های موتورهای جستجو خیلی آسان است‬ ولی مخاطبین اصلی سایت ما مردم هستند.‬ با وجودی که ممکن است اگر‬ در نتایچ جستجو نباشیم، هرگز ما را پیدا نکند،‬ این مردم هستند که نتیجه ی‬ نهایی را ممکن می سازند و باید امیدوارم باشیم‬ که موتورهای جستجو این موضوع را بدانند.‬ هدف اصلی موتورهای جستجو این است‬ که نتایجی را پیدا کنند که مردم فکر میکنند مفید و کارآمد است. اگر اعتبار خود و محتویات مورد‬ علاقه ی مردم را بسازید‬ و اگر اینکار را به صورتی‬ انجام دهید که نظر مخاطبین کامپیوتری را جلب کند‬ هدف اصلی و همیشگی موتورهای جستجو‬ پاداش دادن به شما برای آن میباشد‬.

چه زمانی بهینه سازی سایت را آغاز کنیم؟

همیشه بهتر است که پیش از ساخت وب سایت در مورد بهینه سازی سایت فکر کنید ولی اکثر اوقات اینکار را بعد از ساخت وب سایت انجام میدهند و پیش از شروع، آن را در نظر نمیگیرند. با وجودی که این کار اشکالهای زیادی دارد ولی همچنان ممکن است اکثر مراجعه کننده ها بعد از ساخت سایتشان به ما مراجعه کنند و من میدانم که بسیاری از شماها نیز چنین وضعیتی دارید. شما همین الان وب سایتی دارید احتمالا از کارمند دیگری از شرکتتان به شما رسیده است یا اینکه خیلی وقت پیش وب سایت‫ را برای خودتان ساخته اید یا به تازگی آن را ساخته اید ولی در مورد سئو و بهینه سازی آن هیچ فکری نکرده اید و حال به ما نیاز پیدا کرده اید. شما میخواهید سایتتان رنک خوبی در موتور جستجو دریافت کند امیدوارم که به موقع کار را شروع کرده باشید. در اکثر موارد شما میتوانید‫ سایت را به صورتی تصحیح کنید تا مطابق معیارهای موتور جستجو باشد. غالبا شما میتوانید کاری کنید که سایت در موتور جستجو به نمایش درآید.

چند چیز را تصحیح کنید تا ارتقای خوبی بدست آورد البته انجام آن در اولین مراحل ساخت سایت ارزانتر است ولی شما نمیتوانید تاریخ را عوض کنید بنابراین در این دوره ما به تصحیح سایت ساخته شده میپردازیم، آن را تحلیل میکنیم و برای بهبود عملکردش در موتور جستجو آن را تصحیح میکنیم تا به عبارتی موتور جستجو پسندتر (Search Engine Friendly)شود و البته ما میخواهیم کاری کنیم که سایت مورد پسند موتور جستجو قرار بگیرد. اول باید مقدمه ای بگویم، امروزه دو موتور جستجو مهم به نامهای گوگل و بینگ وجود دارد که اگر شما در این موتورهای جستجو رنک خوبی دریافت کنید در اکثر موتور جستجوهای دیگر حدودا بیش از 97% از جستجوها رتبه ی خوبی بدست می آورید. در مورد یاهو چطور؟ یاهو نتایج جستجو را از بینگ دریافت میکند. در مورد AOL یا EarthLink و Comcast چطور؟ این سایتها نتایج خود را از گوگل دریافت میکنند بنابراین اگر عملکرد خوبی در این‫ دو سیستم داشته باشید در اکثر سایتهای جستجو نتیجه ی خوبی میگیرید و کارهایی که شما برای بهینه سازی سایت برای گوگل و بینگ انجام میدهید در موتورهای جستجو دیگر مانند ask.com نیز کمکتان میکند. منظور از بهینه سازی وب سایت چیست ؟ منظور این است که در موتور جستجو بهترین نمایش را از خود به تصویر بکشیم به این معنا که باید سایت‫ خود را ساختار بندی کنیم و به صورتی محتوای جستجو را بسازیم که در موتور جستجو قرار بگیریم تا وقتی کسی برای خدمات، کسب و کارها و اطلاعات جستجو میکند وب سایت شما رنک بالا یا نزدیک به بالایی را دریافت نماید. به عملکرد موتورهای جستجو در زمان جستجوها فکر کنید.

آنها باید فکر کنند که از بیش از تریلیون صفحه ایندکس شده ای که دارند کدام یک برای جستجوی انجام شده مناسبتر است و آنها اینکار را به دو صورت انجام میدهند: اول متن موجود در وب سایت‫ را بررسی میکنند و دوم لینکهای اشاره کننده به وب سایت را میشمارند البته اصل ماجرا در جزئیات اینکار است و موتورهای جستجو برای اینکار از صدها معیار مختلف استفاده میکنند. آیا کلیدواژه های جستجوگر در این وب سایت وجود دارد اگر اینطور است در کجا است؟، در آدرس، متن عنوان، سرتیتر صفحه یا متن بدنه ؟ ساختار واژه ها به چه صورت است؟ در متن پر رنگ در نزدیکی بالای صفحه قرار دارد یا در پایین صفحه ؟ آیا کلیدواژه هایی به سایت اشاره کرده اند؟ لینکهایی که به سایت اشاره میکنند از کجا می آیند؟ همانطور که من ذکر کردم نزدیک‫ به صدها چیز مختلف وجود دارد که موتور جستجو آنها را بررسی میکند و متاسفانه موتورهای جستجو جزئیاتی درموردش ارایه نمیکنند به همین علت است که اطلاعات اشتباه زیادی در این کسب و کار وجود دارد چون اطلاعات مخفی زیادی وجود داشته و افراد بیشتر در موردش حدس میزنند. این کار مانند مهندسی بدون درک قوانین فیزیک میباشد و هر هفته نیز قوانین تغییر میکند. همانطور که میدانید عرصه بهینه سازی سایت دائما در حال تغییر است و این کار نیازمند توجه همه ساعته است. این موضوع تقریبا صحت دارد البته برنامه نویسان بینگ و گوگل دائما ابداعات جدیدی دارند. از طرف دیگر اکثر اصول اساس بهینه سازی وب سایت همیشه ثابت می ماند.

برچسب‌ها

مطالب مرتبط

دیدگاه کاربران

  • جواد محمدی
    8 سال پیش

    سلام عالی بود تشکر

  • مهدی حسینی
    8 سال پیش

    با سلام
    بنظرم بهتره کمی فونت هاتون خوانا تر بشه
    خیلی اذیت کنندس!!!
    مطلب خوبی بود
    به ساختار سایت اهمیت دادن مهمتر از ایجاد بکلینک هست
    باتشکر

    • فست سئو
      8 سال پیش

      ممنون از پیشنهاد خوب شما. حتما در فرصت مناسب این کار انجام میشه. ممنون که با همین شرایط هم ما رو حمایت می کنید.

  • بازسازی ساختمان
    2 سال پیش

    سلام. خیلی کامل و خوب بود. بسیار ممنون

  • نام شما *
    ایمیل شما *

     02146011014