نیل پتل (Neil Patel) دیجیتال مارکتر معروف که به گفته مجله فوربز جزء ۱۰ دیجیتال مارکتر برتر دنیاست، به سوال دیجیتال مارکتینگ چیست این گونه پاسخ میدهد
دیجیتال مارکتینگ به هرگونهای از بازاریابی محصولات و خدمات میگویند که از طریق دستگاههای الکترونیکی انجام میشود
در این نوع از بازاریابی که اختصاراً بازاریابی آنلاین گفته میشود، شما با استفاده از اینترنت و نیز شاید با کمک گرفتن از سایر ابزارهای دیجیتال گفته شده به سرعت بیشتر و دقیقتر با مشتریان ارتباط برقرار میکنید .
هرکدام از کمپینهای شما اگر بازدهی خوبی با توجه به هزینه آن ایجاد نکرده است آن را تکرار نخواهید کرد. حتی در این نوع، شما میتوانید برای بخشی از مشتریان خود یک کمپین متفاوت از بخشی دیگر طراحی کنید (آزمون A/B ) تا بسنجید کدام کمپین موفقتر بوده تا بتوانید دیگری را متوقف کنید که این امر باعث میشود هزینهها و بازدهی شما به شدت بهبود یابد.
گسترش اینترنت و استفاده روز افزون افراد از فضای مجازی همه چیز را تغییر داده است. از شیوه های برقراری ارتباط با دیگران تا تبلیغات.
این تغییرات در دنیای تبلیغات ادامه یافت تا یکی از پیچیده ترین و کارآمدترین روش های تبلیغاتی مدرن به نام بازاریابی دیجیتالی یا دیجیتال مارکتینگ وارد این عرصه شد.
اگرچه هم اکنون بازاریابی دیجیتالی حرفه ای تازه و کسب وکاری نوپا به شمار میرود؛ اما فست سئو در کنار خدمات بهینه سازی وب سایت شخصی، وب سایت شرکتی، وب سایت فروشگاهی و انواع و اقسام وب سایت های دیگر مدت ها است که فعالیت خود را به صورت حرفه ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ آغاز کرده است و همزمان با ارائه خدمات سئو در این زمینه فعالیتی رضایت بخش داشته و پیشرو بوده است.
ابزارهای دیجیتال مارکتینگ
ابزارهای دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارهای دیجیتال حیاتی محسوب می شوند و وسیله ای برای تجزیه و تحلیل اطلاعات کسب و کار به شمار می روند.
امروزه با پیشرفت تکنولوژی، ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به بخش مهمی از کسب و کار های آنلاین تبدیل شده اند و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات کاربر و به کار گیری استراتژی مناسب امری ضروری محسوب می شوند.در ادامه به توضیحات این ابزارها می پردازیم.
آنالیز و تحلیل داده
پس از اجرای هر کمپین تبلیغاتی، لازم است با کمک پلتفرمهای مختلف، به تحلیل کمپین موردنظر بپردازید. پلتفرمهای داخلی و خارجی مختلفی در این زمینه وجود دارد که میتواند به بهبود کمپین شما بسیار کمک کند. با تحلیل درست، بازدهی کمپینتان را افزایش دهید و کمپینهای بهتری اجرا کنید. در ادامه به بررسی دو ابزار پرکاربرد آنالیز و تحلیل دیتا میپردازیم :
گوگل آنالیتیکس
یکی از مهمترین و پراستفادهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ، گوگل آنالیتیکس است. کمی غیرقابل باور به نظر میرسد ولی گوگل آنالیتیکس مجموعهی بسیار زیادی از گزارشها را به صورت کاملا رایگان در اختیار شما قرار میدهد.
شما میتوانید رفتار مخاطبان وب سایتتان را به خوبی دنبال و تحلیل کنید. گوگل آنالیتیکس به شما نشان میدهد هر یک از مخاطبان سایتتان از چه طریقی وارد وب سایت شدهاند و چگونه مسیر فروش خود را طی کردهاند.
متریکس
متریکس یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ ایرانی است که در این زمینه کمک بسیاری به استارتآپها میکند. متریکس به عنوان یک ابزار تحلیلگر شخص ثالث (Third Party)، تلاش میکند تا نتایج کمپینها در هر یک از کانالها و شبکههای تبلیغاتی را به صورت گزارشهایی شفاف و قابل فهم به تبلیغدهندگان ارائه دهد.
عملکرد این سرویسهای شمارنده ، به دور از قضاوت و به صورت کاملاً بیطرف است. بنابراین میتوانید به این شمارنده (Tracker) مثل تمام سرویسهای مشابه بینالمللی اطمینان کنید.
سرویس متریکس به شما کمک میکند تا موارد زیر را بررسی و تحلیل کنید :
هریک از کاربران شما از چه منبعی جذب شدهاند؟
کاربران شما چه مشخصات و رفتاری در اپلیکیشن دارند؟
آیا در جذب کاربران جدید از طریق کمپینهای تبلیغاتی تخلفی رخ نداده است؟
بهینهسازی موتور جستجو
وقتی به مکالمات صاحبان کسب و کار امروزی نگاه کنید، SEO یکی از کلماتی است که بسیار میشنوید. کاربران زیادی بلافاصله پس از اینکه سوالی در ذهنشان شکل میگیرد، در گوگل جستجو میکنند.
در نتیجه بسیار حائز اهمیت است در نتایج گوگل باشید و هنگام نیاز کاربر، با ارائهی محصول یا خدمت خود او را یاری کنید. ابزارهای دیجیتال مارکتینگ زیادی وجود دارد که به شما در بهینهسازی موتور جستجو کمک میکند. در زیر برخی از آنها را معرفی میکنیم :
SEMrush
SEMrush یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است که شما را در کسب رتبهی بهتر در نتایج جستجوی گوگل یاری میکند. کاربرد کلیدی آن، ردیابی رقبای شما است.
با استفاده از ابزارهایی که در اختیار شما قرار میدهد میتوانید بک لینکهای رقبایتان را پیدا کنید و به سمت خود جذب کنید. نوسانات و تغییراتی که رقبایتان در کیوردهای مختلف در نتایج گوگل داشتهاند، را مشاهده کنید و تحلیل رقابتی کاملی انجام دهید.
ابزارهای دیجیتال مارگتینگ مختلف دیگری از جمله MOZ، SEMrush، الکسا و … نیز وجود دارد که به شما کمک میکنند تا بتوانید کانال های مختلف ورودی و خروجی مخاطبانتان را بررسی کنید، رتبهی سایت خود و سایت های رقیب را در ایران و خارج رصد کنید. با استفاده از اطلاعات به دست آمده، کمپینهای مختلف اجرا شده را بررسی و تحلیل کنید.
ایمیل مارکتینگ
اولین ایمیل در سال ۱۹۷۱ فرستاده شد. عجیب است با توجه به سرعت رشد تکنولوژی، همچنان قسمت بزرگی از بودجه ی دیجیتال مارکتینگ به ایمیل مارکتینگ اختصاص دارد. ایمیل مارکتینگ یکی از انواع بازاریابی دیجیتال است که نرخ بازگشت سرمایه (ROI) خوبی دارد و هر سال نسبت به سال قبل رشد حدود ۴ درصدی را تجربه میکند. ابزارهای گوناگونی برای بهینه کردن ایمیل مارکتینگ وجود دارد. در ادامه به بررسی دو مورد اصلی که در ایران بیشترین استفاده را دارد، میپردازیم :
Mailchimp
یکی از قدرتمندترین و سخاوتمندانهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ جهان است که در سال گذشته ۲۵۰ میلیارد ایمیل توسط کاربرانش ارسال شده است.
با استفاده از Mailchimp شما میتوانید ۱۲۰۰۰ ایمیل به ۲۰۰۰ نفر در هر ماه به صورت رایگان ارسال کنید. همچنین این ابزار با قابلیت تقسیمبندی مخاطبان، اتوماسیون قوی، آمار و گزارشهایی که از دیده شدن و کلیک بر روی ایمیل موردنظر میدهد، به شما کمک می کند کمپین خود را تحلیل کنید و محتوای بهینه و جذابتری برای ایمیل خود خلق کنید.
میتوانید از سرویسهای ایرانی خوبی همانند میلچی، میلتاز، نامهرسان چابک و … و همچنین از ابزارهای قدرتمند خارجی دیگری همانند Mailerlite ، Emma، Marketo، GetReponse و … برای اجرای کمپینهای ایمیل مارکتینگ خود استفاده کنید.
تبلیغات کلیکی
در تبلیغات کلیکی (cost per click) شما به ازای کاربری که تبلیغ را دیده و روی آن کلیک کرده است، هزینه پرداخت میکنید. در نتیجه هزینه تبلیغات شما با مجموع تعداد کلیکی که کاربران روی تبلیغ کردهاند، متناسب است. با توجه به این امر، هر چه کلیک بیشتری صورت گیرد، هزینه افزایش پیدا میکند.
در تبلیغات کلیکی، با توجه به قیمت کلیکی که تعیین میکنید و متناسب با بودجهای که برای تبلیغات کلیکی خود در نظر میگیرید، کلیک دریافت میکنید و هزینه میپردازید.
ریتارگتینگ
ریتارگتینگ به شما امکان میدهد، افرادی را که به طور مستقیم به سایت شما مراجع کردهاند ولی اقدام یا خریدی نکردهاند، دوباره به سایت خود بازگردانید. تحقیقات نشان داده است تنها یک درصد از افرادی که از وب سایت شما بازدید میکنند، در اولین ورود به مشتری شما تبدیل میشوند. به کمک ریتارگتینگ میتوانید ۹۹ درصد باقی را به سایت خود برگردانید.
تبلیغات در شبکههای اجتماعی
شبکههای اجتماعی دیگر به بخشی از زندگی روزمره ی بسیاری از ما تبدیل شدهاند. ما از طریق این شبکهها اخبار روز را دنبال میکنیم، مطالب مورد علاقۀ خود را میخوانیم و با دوستانمان در ارتباط هستیم.
با استفاده از شبکههای اجتماعی میتوانید فرصتی خوب برای برندهای تجاری خود ایجاد کنید تا نام برندتان را در ذهن کاربران همیشگی نمایید و با آنها یک رابطۀ دوستانه برقرار کنید. همچنین انتشار تبلیغ شما در شبکههای اجتماعی مختلف و پرکاربَر میتواند تاثیر بسزایی در درآمدتان داشته باشد و به رشد کسب و کار شما کمک بسیار کند.
اینفلوئنسر مارکتینگ
در این پلتفرم ها شما میتوانید به خوبی اینفلوئنسر مارکتینگ انجام دهید و با توجه به موضوع تبلیغ موردنظر خود، با اینفلوئنسر مناسب ارتباط برقرار کنید و تبلیغات خود را به دست میلیونها کاربر در فضای شبکههای اجتماعی برسانید.
مدیریت شبکههای اجتماعی و تحلیل آن
ابزارهای زیادی وجود دارد که به شما کمک میکند، تمام شبکههای اجتماعی خود را همزمان در یک داشبورد مدیریت کنید. همانطور که میدانید، امروزه کاربران بسیاری از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند.
در نتیجه حضور فعال و موثر در این شبکهها برای کسب و کار شما میتواند بسیار سودمند باشد و باعث افزایش تعامل برندتان با کاربران شود. پلتفرم های مدیریت شبکه های اجتماعی به شما این امکان را میدهد که زمان انتشار محتوای خود را تعیین کنید
. همچنین با دادن گزارشها و آمارهای مختلف به آنالیز بازخورد کاربران شبکههای اجتماعی کمک بسیار میکند و امکان مدیریت بهینه کامنتها را نیز به شما میدهد.
ابزارهای کاربردی ایرانی زیادی وجود دارد که به شما در مدیریت بهینه شبکههای اجتماعیتان یاری می رساند. برخی از آنها عبارتاند از :
نوینهاب
کاوان
سوشیالو
و …
ارسال پوش نوتیفیکیشن
پوش نوتیفیکیشن پیامی شبیه به پیام کوتاه (SMS) است که میتواند شامل عکس، تیتر و متن کوتاهی باشد که به کاربران شما ارسال میشود و آنها را به وبسایت یا اپلیکیشنتان باز میگرداند.
روزانه میلیونها پوش نوتیفیکیشن تبلیغاتی و غیر تبلیغاتی برای کاربران مختلف در سراسر دنیا ارسال میشود. میتوانید از بسترهای مختلف ارسال پوش نوتیفیکیشن استفاده کنید و تعامل خود را با کاربران افزایش دهید.
با کمک پلتفرمهای ارسال پوش نوتیفیکیشن همانند نجوا میتوانید نرخ بازگشت کاربران به سایت، میزان فروش و ترافیک سایتتان را افزایش دهید و با ارسال نوتیف به میلیونها کاربر، حضورتان را به آنها یادآوری کنید.
انتشار رپورتاژ آگهی
رپورتاژ آگهی یکی دیگر از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است که به شما کمک میکند با انتشار محتوایی مناسب و جذاب، مورد توجه کاربران بسیاری قرار بگیرید. کسب و کارها با اهداف مختلفی اعم از افزایش آگاهی از برند، سئو، روابط عمومی و افزایش فروش اقدام به انتشار محتوا در سایر رسانهها تحت عنوان رپورتاژ آگهی میکنند.
با استفاده از پلتفرمهای انتشار رپورتاژ آگهی همانند تریبون میتوانید محتوای خود را در سایتهای پربازدید بسیاری به نمایش بگذارید. علاوه بر این تریبون با ارائه گزارشدهی دقیق، شما را در تحلیل و بررسی کمپینتان یاری میکند تا بتوانید کمپین بهینه و موثرتری اجرا کنید.
کوتاه کنندهی لینک
با گسترش استفاده افراد از شبکههای اجتماعی، بسیاری از مواقع لازم است آدرسی از سایت خود را در شبکههای اجتماعی مختلف قرار دهید و دسترسی کاربران را به صفحه موردنظر افزایش دهید.
بسیاری از لینکها، تعداد کاراکتر زیادی دارند که باعث میشود از نظر ظاهری جذابیت خود را برای کاربر از دست بدهد و فضای زیادی را نیز اشغال کند. با کمک کوتاه کنندههای لینک میتوانید آدرس لینک موردنظر را کوتاه و زیبا کنید و در بسیاری از بسترهای موجود همانند شبکههای اجتماعی، پیامک و … لینک خود را به دست مخاطب برسانید.
کوتاهکنندههای داخلی و خارجی بسیاری وجود دارد که میتوانید به راحتی از آنها استفاده کنید :
لینکپی، لیش، پیلینک و … از جمله کوتاهکنندههای داخلی هستند. bit.ly، goo.ly و … از جمله کوتاهکنندههای خارجی هستند. البته مدتی است که goo.gl دیگر به کاربران جدید سرویس نمیدهد و فقط کاربرانی که قبلا از این سرویس استفاده میکردند، میتوانند از آن بهره ببرند.
چت آنلاین
امروزه بلافاصله پس از ورود به بسیاری از سایتها، چتباکس آنلاین کوچکی پایین صفحه سمت راست باز میشود و حس خوب پشتیبانی و همراهی همیشگی را به مخاطب القا میکند. ابزار گفتگو و پشتیبانی آنلاین، به شما کمک میکند به سادگی با مخاطبان سایت خود ارتباط بر قرار کنید و رفتار آنان را تحلیل کنید.
باعث خوشحالی است که سایتهای ایرانی بسیار خوبی در این زمینه وجود دارد و به کسبوکارها یاری میرساند. در زیر به معرفی برخی از چت آنلاینها میپردازیم :
رایچت
دینگچت
ریتین
چتیاتو
دیالوگ
و …
تعداد و انواع ابزارهای دیجیتال مارکتینگ بسیار زیاد است. در این محتوا سعی کردیم بسیاری از آنها را معرفی کنیم. امیدواریم آشنایی با ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به شما کمک کند تا با تصمیمگیری و انتخاب مناسب، کمپینهای بهتر و موثرتری اجرا کنید.
نوع آفلاین دیجیتال مارکتینگ
همان فعالیتهای بازاریابی که به صورت سنتی و محیطی اجرا میشده است اگر با استفاده از ابزارهای دیجیتال باشد در این دسته قرار میگیرد:
بازاریابی محیطی ارتقایافته
رادیو مارکتینگ / بازاریابی رادیویی
تلویزیون مارکتینگ / بازاریابی تلویزیونی
تلفن مارکتینگ / بازاریابی تلفنی
همراه با فست سئو
معایب نوع آفلاین دیجیتال مارکتینگ
نکتهای منفی درباره بازاریابی آفلاین آن است که خیلی سخت میشود پیامی را سفارشی شده و هدفگیری شده به بخش خاصی از مشتریان رساند. مثلاً شما در تلویزیون پیام تبلیغاتی خود را به هرکسی که پای تلویزیون نشسته میرسانید ولی هرگز نمیتوانید برای هرکس پیام منحصر به فرد خودش را بفرستید.
مثلاً خیلی جذابتر میبود اگر برای کسی که تا به حال شما را نمیشناخته پیامی برای جذبش ارسال کنید و برای کسی که قبلاً از شما خرید داشته است پیامی برای تشکر یا تخفیف ویژه بدهید که مجدد از شما خرید کند.
بلکه مجبورید به هر دو نفر یک نوع پیام منتقل کنید ، تازه اگر شانس بیاورید که در زمان پخش تبلیغات شما پای تلویزیون با حواس کامل نشسته باشد.
نکته منفی دیگر این نوع تبلیغات سخت بودن سنجش و ارزیابی بازدهی آن است.
مثلاً هنگامی که شما همزمان هم در رادیو و هم در تلویزیون و هم در بیلبوردهای شهر تبلیغ کردهاید نمیتوانید به طور دقیق بدانید چند نفر تبلیغ شما را دیدهاند، چند نفر از طریق آن از شما خرید کردهاند، به طور تفکیک شده چند نفر از رادیو و چند نفر از بیلبورد از شما خرید کردهاند و … . پاسخ هیچکدام از این نوع سوالات در بازاریابی آفلاین را نمیتوان به طور دقیق داد.
مقایسه دو استراتژی دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی سنتی
قبل از به کارگیری هر نوع استراتژی کسب و کار، شناخت اهمیت یک محصول یا خدمات و اینکه چه نوع مشکلی را برای یک جمعیت خاص حل میکند بسیار مهم است. بدون درک دقیق از پیشنهادات محصول و خود کسب و کار، هر گونه تلاشی در اجرای استراتژی دیجیتال مارکتینگ بیاثر و بیهدف خواهد بود.
استراتژی بازاریابی سنتی
وقتی صحبت از بازاریابی سنتی میشود، میتوانید به راحتی به رسانههای چاپی مانند روزنامهها و مجلات، پخش از تلویزیون و رادیو، تماس تلفنی فروش، تبلیغات در بیلبوردها و بنرها، تبلیغات ترانزیت و غیره فکر کنید.
این بدین دلیل است که علی رغم ظهور دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی سنتی هنوز هم کاربرد دارد و محبوبیت خود را از دست نداده است.
استراتژیهای بازاریابی سنتی همگی ویژگیهای زیر را دارند:
عمیقاً تحقیق شدهاند
امتحان شده، آزمایش شده و موفق هستند
کارآمد در دستیابی به مخاطبان محلی هستند
هنوز هم تقاضا دارند
در حالی که استراتژیهای بازاریابی سنتی هنوز محبوب هستند، تغییر بزرگی به سمت دیجیتال مارکتینگ ایجاد شده است تا خلا بازاریابی را از نظر تعامل مستقیم، هزینه، دسترسی بیشتر، هدفگذاری مجدد، گزارشهای زمانی و غیره پر کند. علاوه بر همه اینها، دیجیتال مارکتینگ کاملاً قابل تنظیم است و در هر زمان که بخواهید میتوانید آن را اصلاح کنید، که فوقالعاده راحت است.
در بازاریابی سنتی دیگر جایی برای خطا وجود نخواهد داشت. در صورت مشاهده خطا یا عدم یافتن اطلاعات کلیدی، تبلیغکنندگان مجبور به پرداخت هزینه آن هستند. چاپ اشتباه میتواند از نظر دستیابی به مخاطب هدف، عقبماندگیهای زیادی ایجاد کند و در نهایت به عنوان یک ضرر بزرگ برای یک کسب و کار شناخته شود.
بر اساس ارزشها و اهداف اصلی کسب و کار خود، میتوانید استراتژیها و بودجه بازاریابی را بین بازاریابی سنتی و دیجیتال تقسیم کرده یا بررسی کنید که آیا اصلاً لازم است برای آنها هزینه بپردازید.
استراتژی دیجیتال مارکتینگ
استراتژی دیجیتال مارکتینگ طرحی است که به طور خاص برای تحقق اهداف کسب و کار از طریق بازاریابی آنلاین طراحی شده است. این بازاریابی باید از طریق کانالهای بازاریابی آنلاین مربوطه برای عملکرد بهینه اجرا شود.
بسیار مهم است که به یاد داشته باشید که همه کانالهای بازاریابی برای همه کسب و کارها مناسب نیستند.
به عنوان مثال، اگر عکاسان میخواهند عکسهای خود را به نمایش بگذارند، باید بر روی پلتفرمهایی مانند اینستاگرام، فیسبوک، پینترست و غیره تمرکز کنند مگر اینکه آموزشهای عکاسی را در یوتیوب نیز منتشر کنند.
به همین ترتیب، یک موسسه آموزشی هیچ استفادهای از اینستاگرام یا پینترست نخواهد داشت، مگر اینکه اینفوگرافیکهای جالبی برای اشتراکگذاری داشته باشد. همه چیز بستگی به این دارد که مخاطب هدف شما کجا باشد. باید بتوان بسترهایی را که مخاطبان بیشتری را به وجود میآورد، شناسایی کرد. اگر در مکان نامناسبی تبلیغ میکنید، پس تلاشتان به هدر رفته است.
همه کسب و کارهای موفق از تاکتیکهای مناسب برای شناسایی و دسترسی به مخاطبان هدف خود و تبدیل آنها به مشتریان راغب آگاه هستند. بنابراین، در درجه اول، شما باید اهداف کسب و کار خود را شناسایی کنید و ابزارهای مناسب دیجیتال مارکتینگ را برای دستیابی به آنها بیابید.
نکته مهم دیگری که باید به آن توجه شود این است که استراتژیها و تاکتیکهای بازاریابی اگرچه اغلب به جای هم استفاده میشوند اما یکسان نیستند. استراتژی بازاریابی مجموعهای از برنامههاست که برای کمک به دستیابی به اهداف کسب و کار شما ترسیم شده است، اما تاکتیکهای بازاریابی مجموعه اقدامات موجود در آن استراتژی است.
اهمیت استفاده از بازاریابی دیجیتال
اگر برایتان سوال است که بازاریابی دیجیتال چرا اهمیت دارد، به نکات زیر توجه کنید:
• در حال حاضر استراتژی بازاریابی کاملا به بازاریابی دیجیتال بستگی دارد.
• باعث افزایش فروش و در نهایت افزایش درآمد میشود.
• به شما در محبوب شدن برندتان کمک میکند.
• به ایجاد رابطه بهتر با مشتریان و بهبود چشماندازهای کسبوکار کمک میکند.
• نرخ بازگشت سرمایه (ROI) بهتری را به وجود میآورد.
• دارای فرصتهای شغلی گسترده و پویا است.
• به دیده شدن شما در SERP موتور جستجو کمک میکند.
بودجه مورد نیاز برای دیجیتال مارکتینگ
این بودجه به استراتژی بازاریابی دیجیتال شما بستگی دارد. برای دسته اول که بازاریابی دیجیتال نوع آفلاین بود هزینههای شما ممکن است بسیار بالا باشد. از قیمتهای سرسامآور تبلیغات تلویزیونی نمیتوان چشمپوشی کرد. اما در روشهای بازاریابی آنلاین روشهای بسیارکم هزینهتری موجود است.
اگر بخواهید از کانالهای سئو یا شبکههای اجتماعی یا بازاریابی محتوایی استفاده بکنید ، باید این خبر خوب را به شما بدهم که نسبت به بازخوردی که میگیرید، به شدت هزینه کم و قابل قبولی تقبل میکنید.
اگر هم بخواهید از کانالهای تبلیغات کلیکی یا تبلیغات همسان استفاده کنید می توانید با بازدهی خیلی خوبی با دریافت آمار دقیق از نتایج کمپین خود، هزینه خود را مدیریت کنید و بسته به نتیجهای که میخواهید بگیرید یا تعداد کلیکی که نیاز دارید، خودتان هزینه دلخواه خود را وارد میکنید.
دربرخی پلتفرم ها شما میتوانید حتی با قیمت ۵۰ تومان به ازای هر کلیک یا حتی روزانه ۱۰۰۰۰ تومان کمپین خود را طراحی و اجرا کنید. که این هزینه نسبت به کانالهای آفلاین بسیار پربازدهتر و کمهزینهتر است.
آمار دیجیتال مارکتینگ در ایران در سال ۱۳۹۷
کاربران اینترنت تلفن همراه ۵۱.۷۳ میلیون است که ۶۳% جمعیت کل ایران بوده و در کل کاربران فعال در رسانه اجتماعی چیزی بیش از ۴۰ میلیون نفر است و این افراد ۴۹% از جمعیت ایران را تشکیل میدهند. بنابراین دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی شبکههای اجتماعی از نفوذ بالایی در حوزه تبلیغات برخوردار هستند.
از طرفی رشد دیجیتال به صورت سالانه با توجه به آمار رسمی نشانگر این موضوع است که رشد ۲۳ میلیونی حضور در شبکههای اجتماعی نیاز به بسترسازی مناسبی برای ایجاد تبلیغات موثر دارد.
بدین صورت که اگر تبلیغات به همین منوال و بدون بررسیهای کارشناسانه پیش برود میتوان خطر جبرانناپذیری برای حوزه تبلیغات و این صنعت داشته باشد. به طوری که حضور افراد غیرحرفهایی موجب هدررفت بودجه شرکتها و بیاعتماد شدن برندها به صنعت تبلیغات دیجیتال خواهد شد.
مفهوم دیجیتال مارکتینگ
استفاده از اینترنت و سایر رسانه های دیجیتال و تکنولوژی به منظور بازاریابی اقلام، خدمات و محصولات مختلف را بازاریابی دیجیتالی می گویند. به زبان ساده تر می توان بازاریابی دیجیتالی را جذب مخاطب از طریق اینترنت و مجراهای مبتنی بر اینترنت دانست.
دیجیتال مارکتینگ به ترویج محصولات از طریق رسانه های دیجتالی کمک می کند و طی چند مرحله شامل جذب مخاطب، ترغیب مخاطب، نگهداری و جلوگیری از خروج کاربران از وب سایت یا هر رسانه دیگر و نهایتا ارتباط مداوم با آن ها منجر به سودآوری خواهد شد.
تاریخچه دیجیتال مارکتینگ
ظهور بازاریابی دیجیتالی یا دیجیتال مارکتینگ به دهه ۱۹۸۰ باز میگردد. دوره ای که آغاز ذخیره سازی انبوه اطلاعات در دل کامپیوتر های پیچیده بود. در واقع تغییر در تکنولوژی سبب تغییر در روش های سنتی و متداول تبلیغاتی شد.
دیجیتال مارکتینگ در این سال ها اولین بار به نفع مشتری و در جهت ارتباط بیش تر با وی توسط پیشگام این حرفه ، رابرت و کیت کستنبام توسعه داده شد. ایجاد پایگاه های داده یا دیتابیس های عظیم برای نگهداری نام های تجاری، اطلاعات تماس مشتری و چشم اندازی از وضعیت فعلی خرید آن ها مقدمه ای برای معرفی اولین نرم افزار بازاریابی در سال ۱۹۸۶ به دنیای کسب وکار بود.
از آن پس این حرفه به صورت مداوم و بی وقفه شروع به گسترش کرد و کسب و کار های مختلف و برندهای اصیل و شناخته شده ای نظیر فست سئو اصول بازاریابی دیجیتال را در کنار بازاریابی و بهینه سازی موتور های جست و جو پیش گرفتند.
دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی سنتی؟
منظور از بازاریابی سنتی همان روش های دیرینه و شناخته شده نظیر روزنامه، بروشور، نشریه و سایر اوراق چاپی می باشد. در مقابل بازاریابی سنتی، دیجیتال مارکتینگ قرار می گیرد که حوزه وسیعی را از جمله وب سایت ها، بهینه سازی و بازاریابی شبکه های اجتماعی، بازاریابی با محتوای مناسب، تبلیغات بنری و بازاریابی ویدیویی یا ویدیو مارکتینگ و ایمیل مارکتینگ را در بر میگیرد.
در واقع نمی توان میان تبلیغات سنتی و دیجیتالی یکی را به تنهایی برگزید؛ چرا که هر یک از این روش ها مزایای خود را دارند. اما به نظر می رسد با توجه به مزایای بیش تری که دیجیتال مارکتینگ نسبت به تبلیغات سنتی دارد باید تمرکز بیش تری روی این روش گذاشت.
هزینه های کمتر، دسترسی سریع تر و آسان تر، انتقال بهتر پیام و…معیارهایی هستند که با مقایسه آن ها در این دو روش در می یابیم بازاریابی دیجیتالی انتخاب بهتری نسبت به سایر روش های تبلیغاتی و بازاریابی قدیمی است.
فست سئو با به کارگیری استراتژی های نوین دیجیتال مارکتینگ و جایگزینی آن ها با روش های قدیمی آینده ای که درانتظار آن هستید را همین امروز پیش چشمان شما قرار می دهد.
بازاریابی آنلاین یا دیجیتال مارکتینگ ؟ کدام بهتر است؟
تفاوت بازاریابی آنلاین و دیجیتال مارکتینگ آن چنان فاحش نیست. این دو روش از اصول تبلیغاتی در کسب و کار هستند و تقریبا می توان آن ها را مکمل یکدیگر دانست.
آنلاین مارکتینگ روش های بازاریابی مبتنی بر ابزار های آنلاین است و همان طور که می دانید تمام روش های بازایابی در اینترنت زیرمجموعه دیجیتال مارکتینگ هستند.
دقت داشته باشید که در بازاریابی دیجیتالی صرفا ابزار ها آنلاین نیستند و بنابراین عکس این قضیه صادق نیست.
ویژگی های بازاریابی اینترنتی این روش را به یکی از کلیدی ترین بخش های دیجیتال مارکتینگ تبدیل کرده است. اگر امور بازاریابی دیجیتالی خود را به فست سئو می سپارید مطمئن باشید که فست سئو از هر دریچه ای برای نفوذ در ذهن مخاطبان استفاده می کند. چه بازاریابی آنلاین و چه روش های دیگری که در بازاریابی دیجیتال شناخته شده اند.
نقش دیجیتال مارکتینگ در دنیای امروز
از آن جایی که :
۱ – بین ۴ تا ۵ میلیون کاربر فعال اینترنت به شیوه ی آنلاین خرید یا تقاضای خدمات خود را انجام می دهند
۲ – بیش از ۸۹ درصد کاربران فعالیت هایی نظیر چک کردن ایمیل، گشت و گذار در شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک و وب گردی را با موبایل انجام می دهند
۳ – ۳ تا ۵ میلیون از کاربران موبایل به تبلیغات موبایلی نسبت به شیوه های دیگر اهمیت بیش تری می دهند
۴ – هرکسی حدود ۱.۸ ساعت در روز را برای مشاهده مدیا و محتوای چندرسانه ای که عمدتا حاوی تبلیغات جهت بازاریابی هستند صرف می کند
به جرات می توان گفت که نقش دیجیتال مارکتینگ مشابه با پیش بینی های انجام شده برای سئو ۲۰۱۶ ، در سال ۲۰۱۷ نیز در درآمدزایی غیرقابل چشم پوشی است.
انواع پلتفرم های دیجیتال مارکتینگ
در دنیای دیجیتال مارکتینگ، وجود انواع مختلفی از پلتفرمها و وبسایتها وجود دارد که میتوانند به شما در تبلیغات، ارتباط با مخاطبان و افزایش نمایه شما در آنلاین کمک کنند. در زیر، تعدادی از انواع پلتفرمهای دیجیتال مارکتینگ را بررسی میکنیم:
- وبسایت: وبسایت یکی از ابزارهای اساسی در دیجیتال مارکتینگ است. این پلتفرم به شما امکان میدهد تا اطلاعات کسب و کار خود را به صورت آنلاین به نمایش بگذارید، محصولات یا خدمات خود را معرفی کنید و با مخاطبان در تعامل باشید.
- رسانههای اجتماعی: پلتفرمهای شبکههای اجتماعی مانند Facebook، Instagram، Twitter، LinkedIn و Pinterest امکان ارتباط و تعامل با مخاطبان را فراهم میکنند. این پلتفرمها به شما امکان میدهند تا محتواهایتان را به اشتراک بگذارید، با مخاطبان در دیالوگ باشید، تبلیغات هدفمند انجام دهید و ارتباط بینندگان را افزایش دهید.
- محتوای ویدئویی: پلتفرمهای ویدئویی مانند YouTube، Vimeo و TikTok برای به اشتراک گذاری محتوای ویدئویی بسیار مناسب هستند. از این طریق میتوانید ویدئوهای آموزشی، تبلیغات، مصاحبهها و سایر محتواهای ویدئویی خود را به نمایش بگذارید و با جمعیت بزرگی از کاربران در ارتباط باشید.
- وبلاگ: ایجاد یک وبلاگ، فرصتی است که بتوانید محتواهای آموزشی، اخبار صنعت، مقالات و نکات مربوط به کسب و کار خود را به اشتراک بگذارید. پلتفرمهای وبلاگ نظیر WordPress و Medium امکان ساخت و مدیریت وبلاگ را فراهم میکنند.
- ایمیل مارکتینگ: استفاده از ایمیل برای ارتباط با مشتریان و مخاطبان، یک روش مؤثر در دیجیتال مارکتینگ است. با ساختن لیست ایمیل و ارسال خبرنامهها، پیشنهادات و اخبار به مخاطبان خود، میتوانید ارتباط مستقیم و شخصی با آنها برقرار کنید.
حرف آخر
اهمیتی ندارد که کسب و کار شما بر چه چیزی متمرکز است یا هدفش چیست، اگر به سئو وابسته است یا بازاریابی محتوا، رسانههای اجتماعی، بازاریابی ویدئویی یا ایمیلی، تولید لید، تبلیغات، فناوری بازاریابی یا فروش… در همه این موارد بررسی آخرین آمارهای بازاریابی دیجیتال( دیجیتال مارکتینگ )، میتواند به شما اطمینان دهد که در مسیر درستی گام برداشتهاید و تاکتیکهای بازاریابی مرتبطی را با کسب و کار خود اتخاذ کردهاید. و به این ترتیب میتوانید مخاطبان خود را بیشتر جذب کنید، آنها را به مشتریهای وفادار تبدیل کنید و درآمد خود را افزایش دهید.