02146011014 پشتیبانی سریع
آموزش سئو

سئو کلاه سفید چیست؟

1165 بازدید
سئو کلاه سفید

سئو کلاه سفید به مجموعه‌ای از تکنیک‌های بهینه سازی سایت گفته می‌شود که با قوانین و ضوابط موتورهای جستجو، به ویژه گوگل، مطابقت دارد. در سئو یا بهینه‌سازی کلاه سفید سعی می‌کنیم با حفظ شرایط و قوانین و تکنیک‌هایی که از جانب گوگل تعریف شده است، رتبه سایت‌مان را در صفحات نتایج موتورهای جستجو بهبود ببخشیم. دقیقا برعکس اتفاقی که در سئو کلاه سیاه یا روش های غیر قانونی سئو رخ می دهد. سئو کلاه سفید ( White Hat ) مطمئن‌ترین روش بهینه‌سازی به حساب می‌آید زیرا در این روش بر اساس تکنیک‌های تعریف‌شده از جانب گوگل سایت خود را بهینه می‌کنید و از هرگونه مجازات از سوی گوگل به دور خواهید بود.

به عنوان یک کلاه سفید باید این کارها را انجام دهید :
– در راستای قوانین گوگل عمل می کنید.
– بهینه سازی ها را در راستای نیاز کاربران و نه موتورهای جستجو انجام میدهید.
– محتوای با ارزشی تولید کنید که افراد علاقه مند به خواندن و اشتراک گذاری آن باشند.
– وب سایتی بسازید که در زمینه کاری شما نسبت به دیگر رقبا، جایگاه مستقل و برتری داشته باشد.
– سرعت وب سایت شما باید زیاد باشد و نمایش آن در موبایل نیز درست باشد.
– از متا تگ های صحیح استفاده کنید.
– باید کار با وب سایت شما آسان باشد.
روی دیگر سکه، سئو کلاه سیاه است قرار دارد و تکنیک های آن در مقابل سئو کلاه سفید می باشد.تنها مشکل این است که روش بهینه‌سازی و سئو کلاه سفید یا White Hat صبر و شکیبایی و پشتکار بسیاری می‌طلبد. در این روش برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید مدتی صبر کنید. رتبه‌های بالا یک شبه به دست نمی‌آیند اما اگر به نتیجه ماندگار و اعتبار و ارزشی که پیش گوگل به دست می‌آورید فکر کنید، تحمل کردن آسان‌تر می‌شود!

سئو کلاه سفید

سئو کلاه سفید

در سئو کلاه سفید (White Hat ) از چه روش‌هایی استفاده می‌شود؟

خوشبختانه روش‌های سئو کلاه سفید به راحتی قابل اجرا هستند حتی در بعضی از مواقع می توانند خیلی راحت‌تر از روش‌های سئو کلاه سیاه  Black Hat کسب رتبه‌های بالا با روش‌های غیر قانونی باشند. اگر قصد دارید بدون شکستن قوانین گوگل امتیاز کسب کنید، انجام روش‌های زیر به شما پیشنهاد می‌شود :

استراتژی سئو کلاه سفید

اگر به درستی فعالیت‌های سئو را به اهداف کسب و کار خود گره بزنید، مخاطبان شما اهمیت کار شما را درک خواهند کرد. یک استراتژی خوب، از سه مرحله مهم تشکیل شده است. عدم توجه به این مسیر و نبود استراتژی دقیق می تواند کسب موفقیت در سئو کلاه سفید را با تاخیر و یا شکست مواجه کند.

1- شناسایی کلمات کلیدی کم رقابت با نرخ تبدیل بالا
یکی از استراتژی های بسیار کارآمد در سئو کلاه سفید که معمولا نادیده گرفته می‌شود، کسب جایگاه برای کلماتی‌ست که میزان تقاضا یا جستجوی پایینی دارند.کسب جایگاه در عباراتی که نرخ جستجوی پایینی (بطور میانگین در ماه) دارند، اگرچه ممکن است افزایش چشم گیری در آمار بازدید سایت ایجاد نکند، اما همان تعداد اندک را با احتمال بالاتری به مشتری تبدیل خواهد کرد. همچنین در این مرحله رقابت ساده‌تر بوده و نتایج بدست آمده زیربنای خوبی برای مراحل بعدی کار ایجاد میکند.

فرضا اگر عبارتی طولانی مانند “لباس ورزشی با قابلیت چاپ” توسط کاربران جستجو شده و فروشگاه لوازم ورزشی ما تنها سایتی باشد که به آن پرداخته است، احتمالا اغلب جستجوکنندگان این عبارت در نهایت از ما خرید کرده و به مشتری تبدیل خواهند شد.

2-هدف گیری عباراتی با جستجوی بالا و قابل رقابت
یکی دیگر از نقاط استراتژیک سئو کلاه سفید ، توجه به عبارات کلیدی نادیده گرفته شده‌ی بازار است. عبارات و کلمات کلیدی‌ای که جستجوی بالایی دارند اما میزان رقابت همچنان در آنها پایین‌ است. این نوع عبارات که تمرکز کمتری بر آنها شده در نهایت می‌توانند ترافیک سایت شما را به خوبی افزایش دهند.

برای مثال عباراتی مثل “لباس ورزشی تیم تراکتورسازی” یا “لباس ورزشی ایرانی با کیفیت” شاید نمونه هایی برای این دسته از عبارات کلیدی باشند که در عین تقاضای بالا، رقابت اندکی در آنها وجود دارد.

استراتژی سئو کلاه سفید

استراتژی سئو کلاه سفید

3- تولید محتوایی که لینک‌ها و توجهات بسیاری به خود جلب می کند
بعنوان یک استراتژی نادیده گرفته شده، شما می‌توانید به دنبال تولید محتوایی باشید که افراد و سایت‌های اثرگذار را به تعامل با برند شما ترغیب کند و یا محتوایی بیافرینید که منجر به دریافت لینک‌هایی ارزشمند در فضای وب شود. این کار موجب می‌شود که به سرعت در نتایج جستجو رشد کرده و حتی در عبارت‌هایی با جستجو و رقابت بالا نیز جایگاه کسب کنید.

پیش از اینکه به سراغ نمایش مسیر صحیح رشد سئو کلاه سفید برویم؛ بهتر است بدانیم که سئو کلاه سفید چه کارهایی می‌تواند انجام دهد و برای چه اهدافی مناسب نیست. در نتیجه قادر خواهیم بود انتظاراتمان را از سئو کلاه سفید مشخص کنیم.

4-سئو داخلی
سئو داخلی به هر فعالیت و اقداماتی که داخل سایت انجام می شود و مربوط به کدنویسی داخلی است (که به منظور افزایش رتبه سایت در گوگل است) را سئو داخلی می گویند.که در استراتژی سئو کلاه سفید بسیار موثر می باشد.همانطور که  می دانید، سئو دو بخش دارد: سئو داخلی و سئو خارجی. متاسفانه مشاهده می شود که خیلی از طراحان با اینکه تجربه کاری زیادی دارند اما توجه ای به کدهای داخلی و نوع نوشتن آن نمی کنند.

5-سئو تکنیکال
سئو تکنیکال یک بخش بسیار مهم از مراحل سئو کلاه سفید است که بیشتر به استاندارد بودن قالب و راحتی ایندکس صفحات برای موتورهای جستجو اشاره دارد. سئو تکنیکال   (Technical SEO) به مراحل بهینه سازی سایت برای ایندکس و خزش راحت‌تر موتورهای جستجو گفته می‌شود. مثل بهینه‌سازی کدها، ساخت نقشه‌ی سایت و…
این بخش از پروسه سئو کلاه سفید به محتوا ارتباطی ندارد و به زیر ساخت وب‌سایت اهمیت می‌دهد. به همین دلیل است که نام تکنیکال یا فنی را برای آن انتخاب کرده‌اند.

سئو تکنیکال

سئو تکنیکال

6-محتوای باکیفیت
برای ایجاد ترافیک سایت خود نیازمند این هستید که از محتوای باکیفیت یعنی مطالب و متون مفید و ارزشمند استفاده کنید. محتوای مقالات شما باید به قدری جذاب و باکیفیت باشد که بتواند کاربران را جذب و آنها را ترغیب کند تا مدت زمان بیشتری را در وب سایت‌تان سپری کنند. باید بخاطر بسپارید اگر کاربر مطلبی را که در جستجوی آن است در صفحات شما پیدا نکند به سرعت از سایت خارج می‌شود و این باعث کسر امتیازتان خواهد شد. هر چه میزان Bounce Rate سایت بیشتر باشد بدتر است.

مرتبط بودن محتوای متن و عنوان مقاله نیز امر بسیار مهمی در تولید محتوا و سئو کلاه سفید به حساب می‌آید. با توجه به موضوع مقاله عنوانی زیبا و جذاب انتخاب کنید که مخاطب را به خواندن آن ترغیب کند.

7-به روز رسانی مطالب قدیمی سایت
منظور از به روزرسانی کردن مطالب قدیمی این است که در گذشته مقاله‌ای را در مورد موضوع خاصی نوشته‌اید و در حال حاضر اطلاعات جدیدی در مورد آن موضوع پیدا کرده‌اید و قصد دارید که این اطلاعات را با دیگران به اشتراک بگذارید. با ارجاع دادن مقاله جدید به مقاله قبلی، مطالب قبلی را به روز رسانی می کنید.دقت کنید که این به روز رسانی تاثیر به سزایی در سئو کلاه سفید دارد.

برای درک بهتر این موضوع یک مثال ساده می‌زنم: در ماه‌های اخیر یک مقاله درباره «چگونگی عملکرد الگوریتم پنگوئن» نوشته‌اید. بعد از چند ماه، گوگل الگوریتم پنگوئن را آپدیت می‌کند. شما با نوشتن یک مقاله جدید با عنوان «الگوریتم پنگوئن بعد از آپدیت شدن چه تغییراتی کرده است؟»  یا  «الگوریتم پنگوئن آپدیت شد» مقاله قبلی را به روزرسانی می‌کنید. با این کار بار دیگر گوگل را مجاب می‌کنید که صفحات و مقالات قبلی‌تان را بازبینی کند و از طرف دیگر باعث افزایش ترافیک سایت خود شده و جذب کاربران جدید می‌شوید .

8-فعالیت در صفحات اجتماعی
یکی دیگر از تکنیک‌های سئو کلاه سفید فعالیت داشتن در صفحات اجتماعی نظیر توئیتر، فیسبوک، اینستاگرام و …. است .با فعالیت در شبکه‌های اجتماعی نه تنها لینک‌های بیشتری برای سایت خود می‌گیرید، بلکه جایگاه برندتان را نیز در ذهن مخاطب تثبیت خواهید کرد.

9-دریافت بک لینک‌های ( Back Links ) معتبر
بک لینک به لینک‌هایی گفته می‌شود که از سایت‌های دیگر دریافت می‌کنید. بک لینک یکی از مواردی است که گوگل در زمان امتیاز‌دهی آن را مورد بررسی قرار می‌دهد و باید نسبت به آن حساسیت ویژه‌ای داشته باشید. نوع لینک و محتوای لینک (مرتبط بودن یا نبودن آن با مقالات شما) از مواردی است که شما باید آنها را در نظر بگیرید و نکته مهم تر این است که شما باید کاری کنید که به صورت طبیعی لینک دریافت کنید. طبیعی بودن نقطه مقابل خرید لینک است. یعنی سایت‌های دیگر به خاطر شناخت شما به میل خود برای‌تان لینک می‌سازند. ممکن است سایت‌های دیگر در پی تبلیغاتی که برای سایت خود انجام داده‌اید شما را بشناسند.

بک لینک‌هایی که از سایت‌های دیگر دریافت می‌کنید می‌توانند در بالا بردن و پایین آوردن اعتبار وب سایت شما در پروسه سئو کلاه سفید دخیل باشند. بالا رفتن و پایین آمدن اعتبار هم به  Authority  سایتی که به شما لینک می‌دهد بستگی دارد.

کلاه سفید

کلاه سفید

10-تبلیغات متنی و تصویری در سئو کلاه سفید

از دیگر ترفندهای سئو کلاه سفید White Hat انتشار و توزیع تبلیغات متنی و تصویری است.این یکی از رایج‌ترین روش‌های معرفی برند و محصولات است که البته در نوع خود هزینه‌بر است .سئو کلاه سفید white hat seo مصداق این ضرب‌المثل است: «نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود…» این روش اگر چه ممکن است طولانی و سخت باشداما نتیجه خوب و ماندگاری بالایی دارد و ارزش زحمتی را که برایش می‌کشید خواهد داشت.

فرقی نمیکند تازه وارد حوزه سئو شده باشید و یا اینکه مدت زیادی را به عنوان متخصص در این حوزه فعالیت کرده باشید، در هر حال بعید است نام رنگ های سیاه، سفید و خاکستری سئو را نشنیده باشید.

11-لینک سازی خارجی
لینک خارجی به لینکی در یک وب سایت گفته می‌شود که کاربر را به هر دامنه‌ای غیر از دامنه‌ی خود آن وب سایت منتقل می‌کند. برای مثال، ممکن است شما محتوایی راجع به یک موضوع خاص در سایت خود قرار دهید و در این مقاله یک لینک به مقصد سایتی دیگر قرار داده باشید، تا آن سایت به خواننده‌ی محتوای شما اطلاعات بیشتری را در این زمینه ارائه کند. به این کار لینک سازی خارجی می‌گویند.

احتمالا شما اصطلاح لینک سازی داخلی را نیز شنیده باشید. فرق لینک سازی خارجی با لینک سازی داخلی در این است که یک لینک خارجی فرد را به دامنه یا وب سایت دیگری منتقل می‌کند، در حالی که لینک داخلی کاربر را به صفحه‌ی دیگری از خود سایت شما هدایت می‌کند. ثابت شده است که لینک سازی خارجی می‌تواند بسیار بیشتر از لینک سازی داخلی به کار شما در سئو کلاه سفید بیاید و رتبه‌ی شما را هنگام سرچ بالاتر ببرد.

موفقیت در سئو کلاه سفید چقدر زمان نیاز دارد؟

برای اینکه به درستی مسیر منطقی رشد سئو کلاه سفید را بشناسید دو عاملی که بیش از هرچیز اهمیت دارند را معیار قرار دادیم. لینک‌ها و میزان تعامل کاربران. در نظر داشته باشید که این معیارها و مسیر براساس یک وبسایت تازه راه‌اندازی شده در نظر گرفته شده‌اند.

پس از رسیدن به این دو فاکتور اصلی، چند اتفاق مهم برای وبسایت و برند شما رخ خواهد داد :

– افراد از سرتاسر فضای وب از طریق لینک‌ها به شما دسترسی خواهند داشت
– افراد زیادی در مورد برند شما صحبت می‌کنند
– کاربران با صفحات وبسایت شما و برند شما در تعامل هستند
– جستجوهای مستقیم نام برند شما در موتورهای جستجو رشد می‌کند
– میزان کلیک بر روی نام برند شما در صفحه نتایج جستجو بیشتر خواهد شد.
حالا بعد از اینکه تمامی این اتفاقات خوشایند رخ داد و توانستید رضایت کاربران را نیز جلب کنید، با رشد میزان تعامل کاربران، افزایش لینک‌ها و کسب فاکتورهای مثبت سئو کلاه سفید، در نهایت به چیزی بزرگتر و موثرتر یعنی بهبود authority (اعتبار) و نفوذ وبسایت در ذهن کاربران خواهید رسید.

تا اینجا متوجه شدیم که سئو کلاه سفید چیست، چه کارهایی انجام می‌دهد و چه کارهایی را نمی‌تواند انجام دهد و فهمیدیم که مسیر منطقی رشد سئو چگونه است. اما شاید مهم‌ترین سوالی که برای علاقمندان به یادگیری سئو و بخصوص مدیران پیش می‌آید این است که فرآیندهای سئو کلاه سفید چه مقدار زمان خواهند برد؟

موفقیت در سئو کلاه سفید

موفقیت در سئو کلاه سفید

3 تا 6 ماه : کسب جایگاه در عبارات کلیدی طولانی و کم رقابت
3 تا 6 ماه اول نخستین گام موفقیت در سئو کلاه سفید است. معمولا در این مرحله با وجود شیب رشد اندک، بین 3 تا 6 ماه شاهد نتایج کمی در سئو خواهید بود. در این بازه زمانی احتمالا موفق به کسب جایگاه برای تعدادی از کلمات یا عبارات کلیدی طولانی با رقابت پایین در جستجوها خواهید شد.

جالب است بدانید که بیشتر کسب و کارهای نوپا در یک تا دو ماه فعالیت خود با سئو کلاه سفید کمترین شانس را برای کسب جایگاه در نتایج جستجو دارند. در این زمان گوگل به بررسی و آنالیز سایت شما پرداخته و کمی صبر میکند تا شما هویت خود را در فضای اینترنت پیدا و تثبیت کنید. این اتفاق را معمولا با نام سندباکس می شناسیم.

6 تا 9 ماه : کسب جایگاه برای عبارات پر رقابت و پرجستجوتر
کسب تجربه، اعتبار و جایگاه بر روی عبارات طولانی تر در ماه‌های سوم تا ششم در سئو کلاه سفید، شما را قادر می‌کند تا از ماه‌های ششم تا نهم برای کلمات و عبارات پرجستجو و پررقابت‌تر کسب جایگاه کنید.

دقت کنید که موفقیت شما در این مرحله در گرو فعالیت‌ها و دستاوردهایی است که در 6 ماهه اول داشته‌اید. اگر در بخش اول توجه کافی به محتوا، ساختار تکنیکال و لینک سازی های داخلی خود نداشته باشید ممکن است زمان رسیدن به این مرحله با سئو کلاه سفید طولانی‌تر باشد.

12 تا 18 ماه : رقابت صدر جدولی‌ها
اگر به واقع موفق به شناساندن نام برندتان در فضای وب و  کسب جایگاه برای عبارات و کلمات کلیدی ساده و کم رقابت شوید، به مرور زمان و در ماه‌های 12 تا 18 (و حتی شاید کمی بیشتر) احتمالا نامتان بر سر زبان‌ها خواهد افتاد. در این زمان شما قابلیت رقابت بر روی کلمات کلیدی پررقابت (با جستجوی بالا) را خواهید داشت.

در این مرحله از کار اعتبار برند و دامنه شما نقشی تاثیرگذار در موفقیت خواهد داشت و درست زمانیکه به صفحه اول نتایج جستجو می‌رسیم اهمیت و تاثیر لینک سازی خارجی در سئو کلاه سفید نمایان می‌شود. معمولا در این مرحله کاسه صبر بسیاری از مدیران لبریز شده و تصور می‌کنند که استفاده از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه تنها راه برای رسیدن به رتبه 1 گوگل است. در حالیکه باید بدانیم؛سئو کلاه سفید یک فرآیند طولانی مدت با اثرگذاری و پایداری قابل توجه است.

حرف آخر
الگوریتم‌های گوگل طی چندسال اخیر چندین برابر هوشمندتر شده اند. شاید بعضی از این روش‌های سئو هنوز از چشم ربات‌های گوگل پنهان باشند، اما بروزرسانی‌های بعدی این ربات‌ها همگی این راهکارها را شناسایی کرده و سایت‌هایی که قوانین گوگل را نقض کرده باشند جریمه خواهند کرد. بنابراین بهتر است دست از ریسک کردن‌های بی‌مورد و بی‌هدف برداشته و با تمرکز روی اصول استاندارد سئو یعنی راه و روش‌های پیشنهادی سئوی کلاه سفید، تجارت اینترنتی خود را به صورت قانونی، طبیعی و با هویت پیش ببرید.

 

لینک کوتاه : shorturl.at/yGILW

مطالب مرتبط

دیدگاه کاربران

نام شما *
ایمیل شما *

 02146011014