داده های ساختار یافته یا rich snippets

ارسال شده در
rich snippets

داده های ساختار یافته شکل به خصوصی از نشانه‬ گزاری صفحه است که موتورهای جستجو برای درک تفاوت‬ بین بلوکهای اطلاعاتی موجود در آن‬ مورد استفاده قرار داده اند. HTMLهای قدیمی و ساده‬ به مرورگر چگونگی نمایش صفحه را به مرورگر توضیح میدادند.‬ Rich Snippets و schema از‬ طرف دیگر توسط مرورگر نادیده گرفته میشوند و‬ در عوض آنها به موتور جستجو‬ میگویند که قطعه مشخصی از داده ها میباشند. گوگل ادعا میکند‬ که در حال حاضر از این داده ها برای‬ رنکینگ استفاده نمیکند بنابراین چندان ارتباطی به این موضوع ندارد.‬‬زمانی که گوگل به ما رتبه بندی ستاره‬ را در صفحه نتایج نشان می دهد در واقع از‬ این کد که توضیح دادیم بدست آمده است.

دلیل استفاده از داده های ساختار یافته

همانطور که پیشتر ذکر کردم گوگل‬ ادعا میکند داده های ساختار یافته برای رنکینگ مورد استفاده قرار نمیگیرد‬ و تاثیری در سئو ندارد. پس چرا زمانمان را صرفشان کنیم؟‬ چون بینگ آنها را برای رنکینگ در نظر میگیرد‬ و در هر مورد میشود دید‬ که آنها از این کدها برای رنکینگ استفاده میکنند‬ .برای نمونه‬ : اگر ما اپلیکیشن اندروید را جستجو کنید‬ گوگل تشخیص میدهد که ما به دنبال نرم افزاری هستیم‬ بنابراین لینک نرم افزار را در‬ سمت چپ قرار میدهد. اگر من بر روی‫ آن کلیک کنم داده ها را‬ به صورت خاصی می بینم.‬ شما میتوانید تصاویر، رتبه بندی ستاره‬ ای ، سیستم عامل و در این مورد آندروید‬ و غیره را ببینید ولی همانطور که می دانید وقتی روی لینک کلیک میکنیم نتایج متفاوتی بدست می آوریم، بنابراین گوگل از داده های ساختاریافته برای‬ تاثیر گذاری بر موارد مشخصی استفاده میکند.‬

در هر موردی داده های ساختاریافته باعث متمایز شدن لیست شما میشود‬ بنابراین بیشتر دیده شده و بر آنها کلیک میشود.‬ بنابراین به طور کل داده های ساختاریافته ویژگی خوبی هستند.‬ شما میتوانید انواعی از داده ها‬ را تگ کنید و این تنها به نرم ‫افزارها و دستور غذا ارتباطی ندارد.‬ شما میتوانید سازمانها، موسیقی، رویدادها، افراد،‬ محصولات، رستورانها و هر نوع بررسی را‬ تگ کنید و این تنها به‫ دستور غذا و غیره‬ ارتباطی ندارد ولی توجه داشته باشید که همه انواع محتوا‬ با موتورهای جستجو استفاده نمیشوند.‬ برخی از آنها در فرایند توسعه خیلی زودرس هستند.‬ افراد راه هایی برای تگ کردن‬ اطلاعات پیدا میکنند ولی موتورهای جستجو‬ هنوز نمیتوانند کاری در مورد بسیاری از داده ها کنند‬.

در حال حاضر گوگل از نشانه گزاری نویسنده‬ کسب وکارها، سازمانها، رویدادها، موسیقی، مسیریابی ، افراد، محصولات‬ دستورغذا، بررسی ، نرم افزار و ویدئو پشتیبانی می کند.‬ بنابراین در حال حاضر برخی از‬ انواع نشانه گزاری در صفحه توسط گوگل ، بینگ‬ و یاهو و یاندکس ( اولین موتور جستجو روسیه ) پشتیبانی میشود.‬ همانطور که می دانید شکلهای نشانه گزاری مختلفی وجود دارد.‬ داده های ساختار یافته یک عبارت کلی هستند‫ که گوگل برای این نوع از‬ نشانه گزاری ها استفاده میکند‬ ولی گوگل از میکرو دادها، میکرو ‫فرمتها و فرمتهای‬ RDFa استفاده میکند.‬ آنها فرمت داده های میکرو را‬ توصیه میکنند.

اگر هنوز صفحات خود را نشانه‫ گزاری نکرده اید، باید از‬ فرمت داده های میکرو استفاده نمایید.‬ این چیزی است که گوگل تمرکز‬ میکند و بهترین کاربرد را برای شما دارد‬. پس کجا باید در مورد داده های ساختار یافته و فرمتهای نشانه گزاری یاد بگیریم ؟‬ بهترین جا برای یادگیری گوگل است.‬ من توصیه میکنم که به گوگل ‫رفته و‬ rich snippets را جستجو کنید یا ‬ اینکه میتوانید سری به ‬‬ schema.org بزنید که در آن میتوانید در مورد میکرو داده ها اطلاعات‫ بیشتری کسب کنید و همچنین میتوانید به ‬ microformats.org نیز بروید.‬‬ در ضمن، گوگل یک ابزار تست‫ نیز برای آزمایش داده های ساختاریافته خود ارائه داده است. در واقع‬ این یک ابزار یادگیری کمکی است‬ و شما میتوانید HTML‬ خودتان را وارد کنید ولی شما میتوانید آدرس برخی از صفحات دیگر که‬ توسط دیگری کد گزاری شده‬ است را نیز وارد نمایید‬ و گوگل داده های آن را‬ برایتان به نمایش درآورد.‬ ‬ متاسفانه اکثر سایتها از داده های ساختاریافته استفاده نمیکنند و فرصتهای زیادی را از دست میدهند.‬ برای یادگیری داده های ساختاریافته زمانی صرف‬ کنید تا به قدرت آن پی ببرید.

مطالب مرتبط

مطالب قبلی و بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 2 =