02146011014 پشتیبانی سریع
آموزش سئو

لینک بیلدینگ داخلی

1077 بازدید
لینک بیلدینگ داخلی

به لینک دادن مطالب و محتوا های سایت به دیگر صفحات داخل سایت، لینک بیلدینگ داخلی گفته می شود. برای مثال اگر شما ۵۰ مقاله در سایت خود دارید، این ۵۰ مقاله را توسط لینک دهی داخلی به یکدیگر متصل کنید. به این فرآیند، لینک بیلدینگ داخلی گفته می شود. آدرس لینک های داخلی مشابه با آدرس اصلی سایت هستند در نتیجه گوگل به همین ترتیب متوجه می شود که لینک های ایجاد شده از نوع لینک داخلی هستند.

چرا باید لینک سازی داخلی انجام دهیم؟

برای اینکه دقیقا اهمیت این موضوع را درک کنید برایتان مثال جالبی را خواهم گفت. ساختار وبسایت خود را مانند تار عنکبوتی تصور کنید. تک تک تار ها به یکدیگر متصل هستند و عنکبوت به راحتی می تواند در میان آن ها تردد کند و به نقاط مختلف برود. حال اگر بخشی از این تار پاره شود، عنکبوت برای رفت و آمد دچار مشکل خواهد شد و مسیر های دیگری را انتخاب خواهد کرد.

نداشتن لینک داخلی در سایت هم به همین میزان بد است و باید بدانید که عدم ارتباط بین مقالات هم از نظر گوگل و هم از دید کاربران اتفاق خوبی نیست. نبودن لینک داخلی یعنی اینکه شما خودتان صفحه خروج را برای کاربرانتان ساخته اید. گوگل هم صفحاتی که به بن بست می رسند را دوست ندارد پس تا جایی که امکان دارد از آن اجتناب کنید.

آیا لینک سازی داخلی ارزش وقت گذاشتن دارد؟

همان طور که در بخش بالا هم به آن اشاره کردیم، لینک سازی داخلی به گوگل کمک می کند تا صفحات داخل سایت شما ایندکس شوند و محتوای آن ها توسط گوگل شناخته شود. اگر برای انجام این کار استراتژی دقیقی داشته باشید می توانید اعتبار و رتبه بالایی به صفحات خود ببخشید. این فرایند برای سایت شما هزینه چندانی ندارد، در نتیجه با برنامه ریزی صحیح می توانید به جایگاه خوبی دست پیدا کنید.

لینک سازی داخلی

لینک سازی داخلی

قوانین اصلی در لینک دهی داخلی

قوانینی که در ادامه خواهیم گفت، از جمله قوانین کلی می باشند و سایت شما با توجه به اهدافی که دارد می تواند استراتژی های مختلفی را در پیش بگیرد. اما کلیت کار به شرح زیر است.

۱. ساختار سایت خود را مشخص کنید
برای انجام این کار، باید سایت خود را مانند یک هرم تصور کنید. در بالای هرم صفحه اصلی سایت شما قرار خواهد گرفت و زیر آن، دسته ها و بخش های مختلف دیگر قرار دارند. قسمت پایین تر مربوط به پست ها و صفحات منفرد می باشد. از صفحات قوی سایت خود می توانید به صفحه اصلی سایت لینک دهید. برای پیدا کردن صفحات قوی سایتتان می توانید از گوگل سرچ کنسول یا ابزار های دیگر استفاده کنید.

۲. انتخاب مهم ترین محتوای سایت
اگر قصد دارید که کاربران در جستجو های خود به موضوعی خاص و یا محصولی از شما برسند، آن صفحه مهم ترین صفحه شما خواهد بود. حال اگر قصد دارید این موضوع را به گوگل نشان دهید می توانید با لینک بیلدینگ داخلی آن را انجام دهید.

۳. استفاده از لینک های داخلی در متن
وقتی درباره موضوعاتی خاص مقاله می نویسید، باید آن ها را به یکدیگر پیوند دهید. با این کار به گوگل نشان می دهید که این مقالات به یکدیگر مربوط هستند.

۴. رعایت سلسله مراتب در لینکدهی
در لینکدهی باید توجه کنید که هر صفحه را به صفحات بالا دستی و پایین دستی آن لینک دهید. همچنین باید صفحاتی که از نظر مفهوم مطالب با یکدیگر هم وزن و مرتبط هستند را هم به یکدیگر لینک دهید.

اگر چهار مورد بالا را رعایت کنید می توانید لینک دهی قابل قبولی داشته باشید و برای آخرین مورد می توانید به صفحه اصلی سایت خود هم لینک دهید.

قوانین اصلی در لینک دهی داخلی

قوانین اصلی در لینک دهی داخلی

انکر تکست (anchor text) چیست؟

انکر تکست ها همان کلماتی هستند که با آن ها به صفحات دیگر لینک داده می شود. حتما تا به حال در مقاله های مختلف انواع سایت ها کلماتی را دیده اید که رنگ متفاوتی دارند و یا زیر آن ها خط کشیده شده، به این کلمات انکر تکست گفته می شود که با کلیک کردن بر روی آن ها به صفحات دیگر سایت خواهید رفت.

گوگل از روی اینکدهی سایت شما متوجه می شود که:

* هر صفحه از سایت تا چه اندازه اهمیت دارد؟
* موضوع مورد نظر تا چه اندازه مفید است؟
* آیا لینک سازی به صورت اصولی انجام شده و یا صرفا برای گول زدن الگوریتم گوگل است؟

پس به طور کلی مهم ترین کلمات کلیدی هر صفحه باید به عنوان انکر تکست به صفحات هدف دیگر لینک داده می شود. چند کلمه کلیدی را که می خواهید برای آن رتبه بگیرید آماده کنید و به صورت متناوب از آنها استفاده کنید.

انکر تکست

انکر تکست

انواع لینک سازی داخلی

لینک سازی داخلی انواع گوناگونی دارد که عبارت اند از:

۱. لینک سازی داخلی اتوماتیک
در افزونه های وردپرس، افزونه ای به نام Automativ SEO linksوجود دارد که با استفاده از آن می توانید کلماتی را به عنوان کلمات کلیدی معرفی کنید. سپس هر جا که در متن خود از کلمات کلیدی استفاده کنید، به طور خودکار آن ها را به صفحه landing page شما لینک خواهد داد. شما می توانید از برنامه نویس سایت خود هم بخواهید تا برای شما چنین کد نویسی انجام دهد.

۲. لینک سازی در داخل محتوا
اگر فرآیند لینک بیلدینگ داخلی را بدون کد نویسی و یا کمک افزونه انجام دهید، لینک سازی داخلی دستی انجام داده اید. با این کار همان طور که گفته شد دیگر صفحات سایت خود را به گوگل معرفی خواهید کرد.

۳. لینک سازی عکس ها
این نوع از لینک سازی برای معرفی عکس ها و معرفی موضوعات آن ها به گوگل استفاده می شود. استفاده از Alt تصویر به سئو سایت شما کمک خواهد کرد. برای مثال اگر کاربر نتواند عکس مورد نظر شما را باز کند، توسط توضیحی که برای آن نوشته اید متوجه موضوع خواهد شد. برای مثال اگر عکسی برای فروش کیف چرمی دارید، می توانید در توضیحات عکس بنویسید “ فروش کیف چرمی با بهترین قیمت”. سپس روی کلمه مورد نظر خود لینک دهید.
گوگل به لینک سازی عکس اهمیت کمتری به نسبت لینک سازی متنی می دهد اما با این حال این کار برای سئو داخلی (on page seo)  مفید است.

۴. لینک سازی در صفحه اول سایت
مهم ترین صفحه هر سایت، صفحه اول آن است. در صفحه اول سایتتان باید اطلاعاتی داشته باشید که برای کاربرانتان مفید باشد. اگر تمام تمرکزتان را بر روی فروش سایت و محصولات خود بگذارید قطعا سایت شما رو به افول خواهد رفت. صفحه اصلی سایت اهمیت و امتیاز بالایی دارد به همین خاطر امتیاز انکر هایی که از صفحه اصلی لینک می گیرند هم از نظر گوگل بالا می رود.

صفحه اصلی سایت، شامل محصولات مختلف، مقالات، درباره ما و تماس با ما هستند که هر کدام دارای صفحه های مجزا هستند و لینک های هر کدام از این صفحات باید در بخش هدر و فوتر قرار گیرد. با این کار صفحات دیگر سایت شما همیشه در دسترس کاربران است و اعتبار صفحه اصلی بر روی لینک های داخلی محتوای شما متمرکز می شود.

۵. لینک سازی در منو
کلمات کلیدی خود را که از قبل آن ها را انتخاب کرده اید بررسی کنید. در صورتی که هر کدام از این کلمات، صفحه هدف مخصوص به خودشان را ندارند، صفحه ای مجزا برای آن ها بسازید. لینک سازی در سایت های فروشگاهی از اهمیت بالایی بر خوردار است. برای مثال یک سایت فروشگاهی لپ تاپ باید در منو خود از کلمه کلیدی تمام برند های موجود لپ تاپ استفاده کرده باشد. همچنین تمام فرایند های سئو روی آن ها را انجام داده باشد.

انواع لینک سازی داخلی

انواع لینک سازی داخلی

نکات تکمیلی لینکدهی داخلی

نکته ۱
در سال، یک یا دو بار لینک های داخلی سایت خود را بررسی کنید. چرا که گاهی ممکن است متوجه این موضوع شوید که صفحاتی با الویت پایین، لینک داخلی بسیار زیادی گرفته اند. در نتیجه می توانید جای آن ها را با صفحات مهم تر و با الویت بیشتر عوض کنید.

نکته ۲ 
قرار دادن لینک های داخلی در بالای صفحات نکته ی مهمی است که لازم است به آن توجه کنید. حالات مختلفی از لینک دهی مقالات در قسمت های مختلف صفحه امتحان شده است. نتیجه این تست ها نشان داده که قرار دادن لینک های داخلی، در قسمت بالای صفحه باعث کاهش نرخ پرش (Bounce rate) و بهبود زمان ماندگاری می شود. در نتیجه لینک دهی های با اهمیت را در بالای صفحاتتان انجام دهید و بقیه لینک ها را در صفحه پخش کنید.

نکته ۳
گوگل به مرور زمان صفحات با اهمیت سایت شما را ایندکس می کند. اما اگر تعداد صفحات شما زیاد است، برای تسریع در زمان ایندکس شدن مطالب می توانید از لینکدهی داخلی استفاده کنید.

نکات تکمیلی لینکدهی داخلی

نکات تکمیلی لینکدهی داخلی

نکته ۴
در پست های جدیدی که برای وبلاگتان نوشته اید، به چهار یا پنج پست قدیمی تر لینک دهید. انتشار مداوم مقالات جدید باعث می شود تا رتبه سایت شما افزایش پیدا کند. چرا که گوگل سایت ها را براساس بروز رسانی محتوای آن ها رتبه بندی می کند. در نتیجه لینک هایی که در محتواهای جدید قرار داده می شوند نیز امتیاز بیشتری می گیرند.

نکته ۵
لینک های داخلی سایت نباید nofollow باشد. برای این کار فقط کافی است تا به لینک های داخلی سایت خود تگ nofollow  را اضافه نکنید. اگر لینک های داخلی سایت از نوع nofollow باشند تاثیر چندانی در نتایج جستجو گوگل ندارد.

جمع بندی

همان طور که مشاهده کردید، لینک بیلدینگ داخلی کار چندان دشواری نیست. این کار به نسبت آسان بودن، نتایج بسیار خوبی برای سایت شما به همراه خواهد داشت. پس به شما پیشنهاد می کنیم اقدامات گفته شده در این مقاله را انجام دهید تا متوجه تغییرات آن روی سایت خود شوید. اما توجه کنید که قبل از شروع لینک دهی داخلی استراتژی سایت خود را مشخص کنید و سپس برای لینک دهی داخلی اقدام کنید.

 

لینک کوتاه : shorturl.at/bhuHT

مطالب مرتبط

دیدگاه کاربران

  • علیرضا
    7 سال پیش

    سلام
    ببخشید میتونم بپرسم شما با چه افزونه ای کلماتی مثل “سئو” و “بهینه سازی سایت” رو در تمامی مطالب وردپرس لینک دهی کردید ؟

    • فست سئو
      7 سال پیش

      سلام
      ما به صورت دستی لینک بیلدینگ داخلی رو انجام میدیم

  • علیرضا
    7 سال پیش

    دلیل خاصی داره که بصورت دستی لینک میذارید؟

    • فست سئو
      7 سال پیش

      بله خوب ممکنه بخوایم بعدا عوض کنیم یا حتی کلمه رو به شکل دیگه بنویسیم. در ضمن اگه انوماتیک این کار انجام بشه نظارت کردن به لینک ها می تونه خیلی سخت بشه

  • علی
    7 سال پیش

    سلام ایا وردپرس براس سئو خوب هستش

    • علی عطازاده
      7 سال پیش

      هسته وردپرس برای سئو فوق العاده هستش

  • نام شما *
    ایمیل شما *

     02146011014