دلایل عدم مطالعه محتوای وب سایت

ارسال شده در
دلایل عدم مطالعه محتوای وب سایت

مهمترین بخش هر سایت را محتوای متنی آن تشکیل می دهد. کاربران زمانی که به دنبال موضوعات مورد نظر خود هستند تمایل دارند که موضوع خود را در مقالات پیدا کرده و جواب سوالات خود را بیابند. اما تحقیقات نشان داده است که زمانی که کاربر وارد سایتی می شود، از همان ابتدا برای خواندن یک مقاله وقت نمی گذارد بلکه اکثر کاربران به صورت روزنامه وار و سریع مقاله را نگاه می کنند و در صورتی که متوجه شوند این مقاله همان نتیجه مورد نظر آن ها است، به مطالعه دقیق آن می پردازند.

دلایل مختلفی برای این نخواندن توسط کاربران وجود ندارد: مهمترین بخش هر سایت را محتوای متنی آن تشکیل می دهد. کاربران زمانی که به دنبال موضوعات مورد نظر خود هستند تمایل دارند که موضوع خود را در مقالات پیدا کرده و جواب سوالات خود را بیابند. اما تحقیقات نشان داده است که زمانی که کاربر وارد سایتی می شود، از همان ابتدا برای خواندن یک مقاله وقت نمی گذارد بلکه اکثر کاربران به صورت روزنامه وار و سریع مقاله را نگاه می کنند و در صورتی که متوجه شوند این مقاله همان نتیجه مورد نظر آن ها است، به مطالعه دقیق آن می پردازند. دلایل مختلفی برای این نخواندن توسط کاربران وجود ندارد:

۱- صفحه سایت فقط پر از متن است و این برای کاربر کسل کننده است.

۲- فونت متن جذاب نیست یا خیلی ریز است و یا خیلی درشت.

۳- از تصاویر مناسب برای مقالات استفاده نمی شود و یا این که کلا تصویری در مقاله لحاظ نمی شود.

۴- نگارش مقاله مناسب نیست و یا مثال جمله بندی مناسبی ندارد.

همانطور که در مقالات قبلی به تفضیل گفته شد، ایجاد محتوای مفید و در عین حال منحصر به فرد، از عوامل بسیار مهم در امر طراحی وب سایت و سئو است. به این نکته هم قبلا اشاره شده کرده ایم که نوشتن محتوا و متن برای وب سایت ها با رسانه های چاپی دیگر مانند روزنامه متفاوت است. از آنجایی که به تجربه ثابت شده است که معمولا بیش از ۸۵% افراد مراجعه کننده ها به وب سایت ها مطالب و متن ها را مطالعه نمی کنند، در این مطلب به بررسی چرایی این موضوع پرداخته تا به راه حل های آن دست پیدا کنیم.
۱- کاربران وب سایت ها مطالب را اسکن می کنند: طبق آمار های منتشر شده تنها ۱۶% افراد بازدیدکننده از وب سایت ها مطالب را کلمه به کلمه مطالعه می کنند و قریب به ۸۵ % مخاطبان معمولا فقط مطالب را اسکن کرده و به سرعت از آن می گذرند. اما به منظور نگارش متن هایی جذاب و ترغیب کننده برای خوانندگان عناصر زیادی دخیل هستند که از مهم ترین آن ها:
• استفاد ها از Bold کردن برای جلب توجه به بخش هایی از متن
• استفاده از Bullet ها (●،٭،- و…) یا نشانه گذاری در متن
• استفاده از عناوین اصلی و فرعی
• اندازه ظاهری فونت ها
رعایت اختصار و در عین حال مفید و موجز بودن متن ها در نگارش محتوای وب سایت ها بسیار ضروری است. نظرات و ایده ها و نکات را به شکل پاراگراف های کوچک در آورده و از پاراگراف های طولانی صرف نظر کنید. بهتر است مطالب را تا جای ممکن دسته بندی کنید و به شکل موردی استفاده کنید. مثلا با اعداد یا بولت های مختلف جملات کوتاه استفاده کنید که هم مطالعه ی آن ها سریع تر است و هم ظاهر متن شما را زیباتر خواهد کرد.

۲- باریک نگه داشتن پاراگراف ها ی محتوا

در طراحی صفحات وب بهتر است برای داشتن ظاهری بهتر و زیباتر و در عین حال استفاده از فضای خالی مطالب را به شکل ستون های باریک استفاده کنید مثل ستون های روزنامه ها و ابتدای ستون ها هم عکس های مناسب با محتوای متن را قرار دهید.

۳- قرار دادن متن های مهم در بالای fold
fold : خطی است که اولین صفحه مشاهده شده توسط کاربر را از بخشی که کاربر برای دیدن اسکرول می کند، تقسیم می نماید. البته باید گفت که این خط به دلیل تغییر در رزولوشن صفحات نمایش گر های مختلف تغییر خواهد کرد. بیشتر کاربران از وضوح ۱۰۲۴×۷۶۸ و بالاتر استفاده می کنند.  اطمینان حاصل فرمایید که لینک ها و call to action های مهم شما در بالای fold همراه با متون تکمیلی در قسمت زیر به سمت انتهای صفحه وجود دارد.

۳- موتورهای جستجو را فراموش نکنید

هرگز این نکته را فراموش نکنید که این محتوای سایت شماست که به افزایش رنکینگ آن در موتور های جستجو کمک می کند پس لازم است برای نگارش متون وب سایت یا از متخصصین نگارش و تولید محتوا استفاده کنید و یا اگر در نوشتن دستی دارید پیش از شروع راهنمائی ها و نکات ضروری برای این تخصص را به خوبی مطالعه کرده و فرا بگیرید.

مطالب مرتبط

مطالب قبلی و بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 4 =